جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره اول-پاییز 1401



نویسندگان :
فریده منشدی پور1،
دانشجوی دکتری مبانی فقه و حقوق اسلامی ، دبیر و مدرس دانشگاه(مسئول)1
تعداد صفحات : 14
چکیده :

فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی از مهمترین دغدغه های کارگزاران نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا امروزاست . تلویزیون از رسانه هایی است که مخاطبان فراوانی را به خود جلب می کند ، مخصوصا آگهی های تلویزیونی که در ساعتهای پربیننده پخش می شود . مقاله حاضر به بازنمایی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی در آگهی های تجاری تلویزیون پرداخته است. دراین پژوهش که به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته برای چارچوب نظری تحلیل، از نظریه های تغییر ارزش های اجتماعی و متقاعدسازی استفاده شده است. از میان 538 آگهی در چهار ماه نخست 1401 به صورت هدفمند 8 آگهی دارای بیشترین مؤلفه ی مرتبط با موضوع تحقیق انتخاب شد . یافته های پژوهش نشان می دهد که تبلیغات تجاری در دو بعد ارزشها و ضد ارزشها تقسیم می شود .خانواده محوری ، رویکرد مذهبی- معنوی و فرهنگی ، ساده زیستی و احترام به سنتها در بعد ارزشها و تجمل گرایی ، مصرف گرایی ، رویکرد طبقاتی و تنزل جنبه های اخلاقی از مهمترین ابعاد ضد ارزشی یافته ها است . مهمترین نتایج بدست آمده حاکی از آن است که آگهی های تجاری بی توجه به مشکلات اقتصادی مردم ، زندگی مرفه و برخورداری را بازنمایی می کند . این رویکرد منجر به احساس محرومیت ، ناامیدی زوج های جوان و جوانان ، ارزش شدن زندگی مصرف گرای مبتنی بر قسط و وام و تبیین سبک زندگی مرفه و فرزندآوری کمتر می شود.



چکیده انگلیسی :

Iranian-Islamic culture and lifestyle is one of the most important concerns of the agents of the Islamic Republic of Iran from the beginning of the revolution until today. Television is one of the media that attracts a large audience, especially the TV commercials that are aired during prime time. This article deals with the representation of Iranian-Islamic culture and lifestyle in TV commercials. In this research, which was conducted using the qualitative content analysis method, the theories of changing social values and persuasion were used for the theoretical framework of the analysis. Among the 538 ads in the first four months of 1401, 8 ads with the most components related to the research topic were selected. The findings of the research show that commercial advertising is divided into two dimensions: values and anti-values.Family-oriented, religious-spiritual and cultural approach, simple life and respect for traditions in terms of values and luxury, consumerism, class approach and degradation of moral aspects are among the most important anti-value aspects of the findings. The most important results obtained indicate that commercial advertisements represent a prosperous and prosperous life regardless of the economic problems of the people. This approach leads to the feeling of deprivation, frustration of young couples and young people, the value of consumerist life based on installments and loans, and the explanation of a prosperous lifestyle and less childbearing.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(هنرهاي تصويري و طراحي
کلمات کلیدی : تبلیغات تجاری ، تلویزیون ، فرهنگ ، سبک زندگی ایرانی- اسلامی
کلمات کلیدی انگلیسی: Commercial advertising, television, culture, Iranian-Islamic lifestyle
مراجع :
احمدی ،ابوالفضل.(1397 ). سبک زندگی اسلامی از منظر حضرت امام خمینی ( قدس سره). تهران :انتشارات امیرکبیر . اکبری ، کمال و لطفی خاچکی ، بهنام .(1396 ). «تحلیل نشانه شناختی آگهی های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از منظر سبک زندگی» .مجله دیداری، شنیداری. پاییز 97 .دوره 12 . شماره 27 .صص 15-44 . ایمان ، محمد تقی و نوشادی ، محمدرضا . (1390 ) .« تحلیل محتوای کیفی ». فصلنامه عیار پژوهش. سال 3 . ش 2 . صص 15-44 . بوردیو ، پیر . (1390 ). تمایز. ترجمه حسن چاوشیان . تهران : نشر ثالث. حریری ، نجلا. (1385 ). اصول و روش های پژوهش کیفی . تهران : دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات. خواجه ای ، بیژن و سروش ، مریم . (1393 ) . « استفاده از رسانه ها ، سبک زندگی و کیفیت زندگی جوانان شیراز » . علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد . سال یازدهم. ش 2 . صص 25-50 . دادگزان ، سید محمد . (1384 ) . مبانی ارتباطات جمعی . تهران : انتشارات فیروزه. دهقان طرزجانی، محمود. (1387) . نظریه های تبلیغات . تهران : دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. رفیع پور ، فرامرز. (1378 ). آناتومی جامعه یا آشفتگی اجتماعی . تهران : شرکت سهامی انتشار. زورق ، محمد حسن .( 1368 ) . مبانی تبلیغ . تهران : سروش. صمیمی ، شهرزاد و ظفرمند ، سید جواد . (1394 ) . « ابعاد فرهنگی در تبلیغات بازرگانی : مطالعه تبلیغات تلویزیونی شبکه های سراسری ایران ». نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی. بهار و تابستان 94 . صص 81-92 . عبداللهیان ، حمید و حسنی ، حسین . ( 1391 ) . « نحوه بازنمایی ارزش های فرهنگی در تبلیغات تجاری : نشانه شناختی آگهی های تلویزیونی در ایران » . مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران . بهار 91. ش 1 . صص 89- 118 . کشاورز ، عیسی . (1391) . تبلیغات و فرهنگ ( مرزهای تعامل و تقابل ) . تهران : سیته . لبافی ، سمیه ؛ محمدی ، داود و سارا مؤمنی . (1399). « بازنمایی تصویر سبک زندگی ایرانیان در تبلیغات تلویزیونی با رویکرد کیفی و بر مبنای نظریه تحلیل گفتمان و نظریه بازنمایی تبلیغات تلویزیونی با موضوع « مواد غذایی » . دین و ارتباطات . پاییز و زمستان 99 . ش 58 . صص 333-379 . مهدی زاده ، سید محمد. ( 1387 ). « رسانه ها و بازنمایی » . تهران : دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مصلح ، علی اصغر. (1393 ). فلسفه فرهنگ . تهران : نشر علمی . هاشمی زاده ، سیدرضا ؛ دلاور ، علی و افسانه مظفری . ( 1400 ) . « بازنمایی هویت ایرانی در سریال پر مخاطب هزار دستان با رویکرد تحلیل نشانه شناختی » . مطالعات رسانه ای . سال شانزدهم . تابستان 1400 . ش 2. صص 35-45 . همایون ، محمد هادی . ( 1395 ) . تبلیغات بازرگانی ؛ رویکرد فرهنگی – ارتباطی . تهران : دانشگاه امام صادق (ع).
تعداد بازدید از مقاله : 281
تعداد دانلود فایل : 140

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید