جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با :

The interaction of philosophy and architecture in Isfahan style with emphasis on the role of Sheikh Baha'i




نویسندگان :
مجید پیرمرادیان1، نرگس سلطانی2،
دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی اصفهان(مسئول)1، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی اصفهان2
تعداد صفحات : 12
چکیده :

با شکل گیری صفویه و توجه حاکمیت به اندیشمندان ادبا و هنرمندان مکتب فلسفی اصفهان پدید آمد. این امرموجب شروع فصل جدیدی از تمدن در اصفهان عصر صفوی و ظهور آن در معماری و شهرسازی گردید. همین موجب شد که آثار معماری بزرگی در این عصر آفریده شد. سبک معماری اصفهان در عصر صفویه یکی از مشخصه های اصلی و از امتیازات این دوره تاریخی نسبت به دوره های قبل و بعد آن شد. شهر اصفهان پیش از عصر صفویه نیز دارای آثار معماری مهم و زیبایی بود، اما به نظر می رسد که مکتب اصفهان بر معماری این شهر آنچنان تاثیر گذار بوده که باعث خلق بناهایی شد که همچنان از بهترین های معماری ایران و جهان هستند. آثاری که تماماً از منطق وفلسفه مکتب اصفهان تبعیت می کردند. نقش شیخ بهائی به عنوان یکی از بزرگان و نظریه پردازان مکتب اصفهان در این دوره با توجه به دانش وی و نزدیکی به حاکمیت و مقبولیت او در بین عوام، در معماری این عصر حائز اهمیت ویژه می باشد. هرچند در مورد وی بزرگنمایی شده و جایگاه وی به عنوان یک معمار مورد تردید جدی قرار گرفته است. با توجه به میزان اهمیت موضوع، ابتدا به هویت و تاریخچه عصر صفویه پرداخته و معماری صفوي را از دیدگاه صاحب نظران بررسی نموده ایم. سپس مکتب اصفهان را به عنوان زیر ساخت نظری سبک معماری اصفهان مورد مطالعه و تحقیق قرار داده و در آخر نقش هندسه و ریاضیات و بطور ویژه شیخ بهایی را در سبک اصفهان مورد کنکاش قرار داده ایم. نتیجه ای که از این پژوهش حاصل شد این بود که تعامل و اثرگذاری فلسفه و ریاضیات با معماری موجب ایجاد آثار فاخر و ارزشمند معماری در دوره صفویه گردیده است. این پژوهش تحلیلی – توصیفی و به روش کتابخانه ای انجام شده است.



چکیده انگلیسی :

With the formation of the Safavid dynasty and the government's attention to thinkers, writers and artists, the philosophical school of Isfahan emerged. This led to the beginning of a new chapter of civilization in Isfahan during the Safavid era and its appearance in architecture and urban planning. This caused great architectural works to be created in this era. The architectural style of Isfahan in the Safavid era became one of the main characteristics and advantages of this historical period compared to the previous and subsequent periods. The city of Isfahan also had important and beautiful architectural works before the Safavid era, but it seems that the Isfahan school had such an impact on the architecture of this city that it created buildings that are still among the best architecture in Iran and the world. The works that completely followed the logic and philosophy of Isfahan school. The role of Sheikh Bahai as one of the elders and theoreticians of the Isfahan school in this period is particularly important in the architecture of this era due to his knowledge and proximity to his rule and acceptance among the common people. However, he has been magnified and his status as an architect has been seriously questioned. Considering the importance of the subject, we first discussed the identity and history of the Safavid era and analyzed the Safavid architecture from the perspective of experts. Then, Isfahan School was studied and researched as the theoretical infrastructure of Isfahan's architectural style, and finally, we explored the role of geometry and mathematics, and especially Sheikh Baha'i in Isfahan's style. The result obtained from this research was that the interaction and impact of philosophy and mathematics with architecture has led to the creation of magnificent and valuable works of architecture in the Safavid period. This analytical-descriptive research was done by library method.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(معماری و شهرسازی
کلمات کلیدی : معماری صفویه- فلسفه- مکتب اصفهان - شیخ بهایی
کلمات کلیدی انگلیسی: Safavid architecture - philosophy - Isfahan school - Sheikh Baha'i
مراجع :
مدر س تبریزی، محمدعلی،1335 ، ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیة و اللقب، ج 3، تهران، کتابفروشی خیام پناهی، علی، 1352 ، تاریخچه هنر معماری در ایران. به کوشش دفتر برنامه ریزی آموزش ابتدایی، چاپ ندا بقایی، اسداله،1371 ، شیخ بهایی در آیینه عشق، انتشارات گلها، اصفهان نصر، سید حسین، 1375 ، هنر و معنویت اسلامی،ترجمه رحیم قاسمیان،دفتر مطالعات دینی هنر،تهران . استیرلن، هانري ، 1375 ،اصفهان تصویري از بهشت،ترجمه جمشید ارجمند،تندیس نقره اي،تهران حبیبی، محسن،1377 ، مکتب اصفهان در شهرسازی ، هنرهای زیبا شماره 3 تهران تاجبخش، احمد ،1378، تاریخ صفویه(جلد 2) ، نوید شیراز آیت اللهی، حبیب الله، 1380،کتاب ایران. تاریخ هنر، الهدی، تهران سید حسین آل طه،1381، مجله گلبرگ، شماره 38 ، ص 109 دین و دولت در عصر صفوی ، چاپ دوم، مریم میر احمدی، ص 71 ، انتشارات امیر کبیر شیرزاد فر، مهر الزمان،1387 ، اصفهان در دوران افشار و زند، انتشارات اصفهان، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان داوری، سوسن،1387 ، شاهکارهای مهندسی شیخ بهایی حجازی، مهرداد، 1387 ، هندسه مقدس در طبیعت و معماری ایرانی، تاریخ علم کریم پیرنیا، محمد، 1387 ، تحقیق در معماری گذشته ایران، دانشگاه علم و صنعت، تهران حبیبی، محسن،1390 ، از شار تا شهر تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن تفکر و تأثر، تهران: چاپ انتشارات دانشگاه تهران. سلطانی، یزدان، ، 1391 ، سایه فلسفه بر هنر بررسي شاخصه هاي تأثُر معماري از مكتب فلسفي اصفهان، مقالات برگزيده همايش بين المللي مكتب فلسفي اصفهان رضا افهمی، لطفاالله نبوي،فرزانه فرشیدنیک ،1391، تأكيد بر نقش مخاطب به عنوان فاعل شناسا در ر معماري و شهرسازي مكتب اصفهان شجاری، مرتضی ،1395، خلاقيت در معماري با الهام از حكمت متعاليه رضوی نیا، محمد حسین ،1396، بررسي نشانه شناختي مكتب اصفهان در شهرسازي و معماري حیدری، حسین، 1396، مطالعه ای بر تأثیرات مکتب اصفهان بر معماری پایتخت صفویان: رویکردی آسیب شناسانه فرشچیان، امیر حسین و همکاران، 1400، جایگاه ومفهوم هندسه درهنرمعماری اسلامی براساس آرای اخوان‌الصفا
تعداد بازدید از مقاله : 668
تعداد دانلود فایل : 71

سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید