جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره چهارم - شماره اول

Sociological review of women's clothing style in Iran and analysis of factors affecting it




نویسندگان :
مریم نارگونی1،
کارشناس مردم شناسی و طراح لباس1
تعداد صفحات : 14
چکیده :

مسئله پوشش در جامعه ی امروز، علاوه براینکه یک ضرورت اصلی و طبیعی محسوب می شود، از منظر "اجتماعی و فرهنگی" نیز بسیار حائز اهمیت بوده و کارکردها و معانی مختلفی را به نمایش می گذارد. مطالعه ی سبک های رایج پوشش بانوان در جامعه، شناخت لازم درخصوص فرهنگ فعلی، و تحولات و تغییرات احتمالی را میسر می سازد، و می تواند نقاط قوت و ضعف فرهنگی را به تصویر بکشد، از این رو این پژوهش با هدف «مرور جامعه شناختی سبک پوشش بانوان در ایران و تحلیل عوامل موثر برآن» و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. بررسی های انجام شده نشان داد که 1. امروزه معنا و مفهوم سبک پوشش نزد بانوان تغییر کرده و سبک پوشش برای نمایش سبک زندگی، سبک های زیبایی شناختی، پایگاه طبقاتی- اقتصادی، هویت یابی و نوع عقیده (یا حداقل نشان دادنِ وابستگیِ خود به یک قشر و طبقه ی اجتماعی خاص و هویت یابیِ کاذب و نمایش نقش و نوع فرهنگ) استفاده می شود. 2. با توجه به تحولات دهه های اخیر در سبک پوشش بانوان، عواملی همچون «فرهنگ اسلامی، ویژگی های سبک زندگی مدرن، مصرف گرایی و مدگرایی، مدرنیته، رسانه ها به خصوص رسانه های اجتماعی نوین و ساختارهای فرهنگی– اجتماعی مانند مقایسه های اجتماعی» بیشترین نقش را در تغییرات نوع پوشش و رواجِ انواع سبک های پوشش در جامعه داشته اند. بنابراین، با توجه به فرهنگ جامعه ایرانی که فرهنگی دینی و اسلامی است، برخی از سبک های رایج پوشش در جامعه در تعارض با آن قرار دارد و نیاز است که مدل های بومی شده ی ایرانی-اسلامی بیشتر مورد توجه طراحان لباس قرار گیرد و سعی شود، سبک هایی از پوشش در جامعه رواج داده شود که علاوه بر سازگاری با سبک زندگی مدرن، به ارزش ها و هنجارهای اسلامی- ایرانی نیز پایبند باشد.



چکیده انگلیسی :

The issue of covering in today's society, in addition to being considered a basic and natural necessity, is also very important from a "social and cultural" point of view and displays various functions and meanings. The study of the common styles of women's clothing in the society enables the necessary knowledge about the current culture, and the possible developments and changes, and it can depict the cultural strengths and weaknesses, hence this The research was carried out with the aim of "sociological review of women's clothing style in Iran and the analysis of factors affecting it" and with a descriptive-analytical method. The conducted investigations showed that 1. Today, the meaning and concept of clothing style has changed for women and clothing style is used to show lifestyle, aesthetic styles, class-economic base, identification and type of opinion. (or at least showing one's dependence on a certain social stratum and class and finding false identity and showing the role and type of culture) is used. 2. According to the developments in recent decades in the style of women's clothing, factors such as "Islamic culture, characteristics of modern lifestyle, consumerism and fashionism, modernity, media, especially new social media and structures Social-cultural such as "social comparisons" have played the biggest role in the changes in the type of clothing and the prevalence of different types of clothing styles in the society. Therefore, according to the culture of the Iranian society, which is a religious and Islamic culture, some common styles of clothing in the society are in conflict with it, and there is a need for localized Iranian-Islamic models to be more attention of clothing designers. should be placed and try to popularize styles of clothing in the society that, in addition to being compatible with the modern lifestyle, adhere to Islamic-Iranian values



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(طراحی، طراحی فرش و پارچه
کلمات کلیدی : سبک پوشش، فرهنگ اسلامی، سبک زندگی مدرن، هویت، رسانه، مدگرایی.
کلمات کلیدی انگلیسی: Dress style, Islamic culture, modern lifestyle, identity, media, fashion.
مراجع :
بخارایی، احمد و رفیعی، ملکه (1395). زنان و گرایش به مد. زن در توسعه وسیاست. شماره53، 309-328. حاجی زاده میمندی، مسعود و یوسفی، فریدون (1392). بررسی برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با فرهنگ مصرف در میان زنان شهریزد. مطالعات راهبردی زنان. سال شانزدهم، شماره61، 233-271. حميدي، نفيسه و فرجي، مهدي (1387). سبک زندگي و پوشش زنان در تهران. تحقيقات فرهنگي ايران. دوره 1، شماره 1 (پياپي 1)، 65- 92. خادمیان، طلیعه و کلهری، محمد‌جواد (1399). رابطه اینستاگرام با گرایش جوانان به سبک زندگی مدرن (موردمطالعه: جوانان شهرتهران). پژوهش های ارتباطی. شماره101، 55-74. درویش پور، عابدین و امیری، مهرداد (1400). آسیب شناسی عوامل موثر بر حجاب دانشجویان؛ یک پژوهش کیفی-کمی (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه لرستان). علوم اجتماعی. دوره15، شماره3، 1-15. ده یادگاری، سعید؛ مشبکی اصفهانی، اصغر؛ بستام، هادی؛ و الیاسی، نبی الله (1396). ارائه الگوی ساختاری عوامل موثر بر قصدخریدپوشاک حجاب در زنان. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. شماره38، 1-24. ذکایی، محمدسعید و امین پور، مریم (1393). درآمدی برتاریخ فرهنگی بدن درایران. تهران، انتشارات تیسا. رضادوست، کریم؛ هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل؛ شیرازی،, زهرا (1399). رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی و مصرف‌گرایی با سبک پوشش دانش‌آموزان (موردمطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه ماهشهر). جامعه شناسی ورزش. دوره6، شماره15، 79-122. رفعت جاه، مريم و فلاح سفيدکوه، اعظم (1398). مطالعه تطبيقي فرهنگ پوشش دختران وپسران جوان در دومنطقه از شهرتهران. مجله مطالعات اجتماعي ايران. دوره13، شماره1، 60-84. رنجبریان، بهرام؛ سلیم، شیرین و امامی، علی رضا (1391). عوامل موثر بر همنوایی بانوان در انتخاب سبک پوشش موردمطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. شماره21، 1-34. زاهد، سعید و دشتیه، عبدالله (1385)، گرایش دانشجویان به انواع حجاب، مجلۀ مطالعات اجتماعی ایران، شماره1، 101-124. زاهد، سيدسعيد و كاوه، مهدي (1391). گفتمان هاي پوشش ملي در ايران. مطالعات و تحقيقات اجتماعي درايران. دوره1، شماره4، 49- 74. سيدی نيا، سيداکبر (1388). مصرف و مصرف گرايی از منظر اسلام و جامعه شناسی اقتصادی. اقتصاد اسلامی. سال نهم. شماره34، 151-178. ظهيري نيا، مصطفي؛ رستگار، ياسر؛ پاشااميري، مسعود (1397). دلالت هاي معنايي حجاب درميان زنان ودختران جوانِ بندرعباس. راهبرد فرهنگ. دوره11، شماره43، 123-153. عظیمی‌فرد، فاطمه (1392). گفتمان سبک زندگی، رسانه و جهانی‌شدن. مطالعات سبک زندگی، 2(3)، 44-33. علوي، سيدمازيار؛ آقايي، سيدامير؛ حسيني، سيدحسين و عليگو، محمود (1395). ريشه يابي عوامل موثر بر توسعه فرهنگ حجاب وعفاف وارزيابي راهبردهاي نقشه مهندسي فرهنگي (رويکرد سيستمي). فرهنگی تربیتی زنان وخانواده. دوره11، شماره37، 7-47. عميدي، حسن و احمدي، حاجي محمد (1395). مطالعه رابطه بين عضويت درشبکه اجتماعي و تمايل به مدگرايي درجوانان (با تاکيد بر فيسبوک). مطالعات جامعه شناسي. دوره 8، شماره32، 123-138. کلانتري، عبدالحسين؛ همتي راد، فرزانه و مومني، حسن (1398). مطالعه جامعه شناختي پوشش دانشجويان: عوامل عيني وذهني. مطالعات زن وخانواده. دوره7، شماره 1، 29-50. کوهستان بحر آسمان فاطمه؛ محمدي اصغر؛ جهانبخش اسماعيل (1398). ارتباط بين مدگرايي و هويت اجتماعي دربين دختران جوان 15تا29سال شهرکرمان. زن و جامعه (جامعه شناسي زنان). دوره10، شماره3، 215-238. متین، پیمان؛ یارشاطر، احسان (1396). پوشاک درایران زمین. تهران، شرکت چاپ ونشر بین-الملل (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی). مختاری، مریم؛ میرفردی، محمدصادق و میرفردی، اصغر (1397). تبیین جامعه‌شناختی تعیین‌کننده‌های فرهنگی جهت‌گیری پوششی زنان (مطالعه موردی:زنان15تا49ساله شهرشیراز). زن وجامعه. سال نهم. شماره1، 125 –150. مطهری، مرتضی (1396)، مسئلۀ حجاب، تهران، انتشارات صدرا. مولايي، جابر و يوسف وند، شهلا (1393). بررسي جامعه شناختي عوامل موثر بر گرايش به حجاب (دانشجويان دختر پيام نور آبدانان). زن وجامعه. دوره5، شماره3، 35-46. وبلن، تورستاین (1396). نظریه طبقه تن آسا. ترجمه فرهنگ ارشاد. تهران، نشرنی. Bourdieu, P. (1984) Distinction. London: Routledge and Kegan Paul. Bovone, L. (2006)," Urban style cultures and urban cultural productionin Milan": Postmodern identity and the transformation of fashion. Craik, J., (2005), Uniforms Exposed: From Conformity to Transgression. Berg, Oxford. Ganetz, H. (1995)"The sociololoy of Yoth", Ormskrik: Causeway press Gilman, P. Charlotte (2002) ‘The Dress of Women: A Critical Introduction to the Symbolism and Sociology of Clothing’, Micheal R. Hill and mary Jo Deegan (eds). Westport: GREENWOOD PRESS. McVeigh, B. (2000), Wearing Ideology: State, Schooling and SelfPresentation in Japan. Berg, Oxford. Veblen, T. (2005), "THe Theory of the leisure class", Trans: Farhang Ershad.f, Tehran: Pub nei.
تعداد بازدید از مقاله : 586
تعداد دانلود فایل : 145

سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید