جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره دوم-پاییز 1401

The effect of classroom theater on the level of creativity and learning of Persian lessons in elementary school




نویسندگان :
مریم حاجبی پور1، صاحبه خاری2، فاطمه رحمدل پور3، زهرا عرفانی4، زهرا بهمنی چاهستانی5،
سما پسرانه شعبه یک بندرعباس(مسئول)1، دبستان سما پسرانه شعبه یک بندرعباس2، دبستان پسرانه سما شعبه یک بندرعباس3، دبستان پسرانه سما شعبه یک بندرعباس4، دبستان پسرانه سما شعبه دو بندرعباس5
تعداد صفحات : 16
چکیده :

چکیده هدف این پژوهش بررسی تاثیر تأتر درسی بر افزایش خلاقیت و یادگیری در درس فارسی در مقطع ابتدایی می باشد که به صورت توصیفی و با رویکرد کیفی صورت گرفت. پژوهش با شیوه اسنادی انجام گرفت . در این پژوهش تلاش شد با مطالعه منابع دست اول و دوم ، تاثیرات تائتر درسی مورد واکاوی قرار بگیرد. بررسی ها نشان می دهد تئاتر در آموزش‌های تحصیلی نقشی راهبردی در تقویت مهارت های مختلف دانش آموزان دارد. یکی از کوتاه‌ترین راه‌های دست یابی به این رفتارها، پرداختن به فعالیت‌های نمایشی است. مباحث آموزشی کتب درسی را می‌توان از طریق تئاتر آموزش داد زیرا می تواند مولفه های مشارکت، فعالیت جمعی، مسئولیت‌پذیری، شناخت حقوق خود، احترام به حقوق دیگران و آموزش امور اعتقادی و کاربردی زندگی را به دانش آموزان انتقال و تفهیم نمود.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this research is to investigate the effect of classroom theater on increasing creativity and learning in Persian lessons in elementary school, which was done descriptively and with a qualitative approach. The research was done with documentary method. In this research, an attempt was made to analyze the effects of classroom theater by studying first and second hand sources. Studies show that theater plays a strategic role in strengthening students' various skills in academic education. One of the shortest ways to achieve these behaviors is to engage in dramatic activities. The educational topics of textbooks can be taught through theater because it can convey and understand the components of participation, collective activity, responsibility, recognition of one's rights, respect for the rights of others, and the teaching of religious and practical matters of life.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(هنرهاي نمايشي
کلمات کلیدی : تأتر، خلاقیت، فارسی، ابتدایی
کلمات کلیدی انگلیسی: Theater, creativity, Persian, elementary
مراجع :
اميني، ابراهيم، ( 1395 )؛ سرگذشت بازيگري در ايران، چاپ اول، نشر افق، تهران اسلين، مارتين.(1379) نمایش چیست، مترجم شیرین تعاونی، تهران، شابک، 964-5596-16-5. اعواني، غلامرضا، ( 1378 )؛ تقريرات درسي، انجمن حكمت و فلسفه، ايران. اميري، علیرضا، زنگه تبار، سجاد، فيلي، ذواافقار. (1397). واکاوی روش های تدریس سخنرانی، نمایشی و ایفای نقش در ارائه درس دوستان ما، ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم فنون بنیادین. اشمیت، رودریگر(1382) راهنمای زبان های ایرانی، جلد اول، زبان های ایرانی باستان و ایرانی میانه، ترجمه آرمان بختیاری، انتشارات ققنوس، چاپ اول. اسكات، جوانا و همكاران ( 1385 )؛ يادگيري مشاركتي، مترجمان: دكتر محمد اميني، دكتر منصور مرعشي، انتشارات مدرسه، چاپ چهارم، تهران، تيتوس، بركهارت.(1390). هنر مقدس(اصول و روش ها) مترجم: جلال ستاری، چاپ پنجم، نشر سروش، تهران. چخوف، ميخائيل، ( 1385 )؛ بازيگري، مترجم: كياسا ناظران، نشر قطره، تهران. حرابي، رحمت الله، ( 1383 )؛ آموزش تئاتر (ويژه مربيان)، چاپ سوم، نشر عابد، تهران دهقاني، بابک، عماره، نسیم. (1397). ارزیابی میزان یادگیری دروس ابتدایی، در روش های نوین تدریس به جای روش های سنتی و معلم محور با نگاهی به هنر نمایش و موسیقی مطالعه موردی: دانش آموزان ابتدایی ناحیه یک بندرعباس، دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم انسانی. دهقاني،بابک، باقرزاده، فرح انگیز. (1395). بررسی تأثیر مهارت های هنری در پیشبرد اهداف تربیتی، چهارمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین. دهقاني، بابك، ( 1392 )؛ نگاهي به مباني نمايشنامه نويسي و تحليل نمايشنامه، چاپ اول، ناشر مولف، بندرعباس دانديس، دونيس، ( 1382 )؛ مبادي سواد بصري، مترجم: مسعود سپهر، نشر سروش، چاپ ششم، تهران سالم، سودابه، ( 1389 )؛ بخوان با من، بساز با من، شركت انتشارات سوره مهر، چاپ اول، تهران فضلي خاني، منوچهر، ( 1381 )؛ راهنماي عملي روش هاي مشاركتي و فعال در فرآيند تدريس، نشر موسسه فرهنگي منادي تربيت، تهران. كريمي، اكبر، ( 1387 )؛ نقش هنر در فعاليت هاي امور تربيتي، وزارت آموزش و پرورش، نشريه نگاه، شماره 373 محمدي، رامونا.( 1394). تاریخ هنر ایران و جهان، چاپ سوم، نشر فارسیران، تهران. شابک. مصطفايي، میلاد. (1397).نقش مؤثر هنر در ارتقای سطح یادگیری، ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین. Aral, N., Baran, G., Bulut, S. and Cimen, S. (2000a). Drama. Ya-Pa Publishing Marketing Industry and Commerce Inc. Istanbul. Berg, R.A 2000, Social constructions of creativity in a middle school math classroom, Available on http:// www. jrrb.com/ examples/ Social_ Const_ Creativity.pdf Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve Dramanın Önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 179-190. Lehtonen, A. Kaasinen, M. Karjalainen-Väkevä, M. Toivanen, T. (2016). Promoting creativity in teaching drama. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 217, 558 – 566. Moga, E, Burger, K, Hetland, L, et al 2000,'Does studying the Arts Engender Creative Thinking? Evidence for Near Not FarTransfer', Journal of Aesthetic Education, Vol. 34, No. 3, Pp. 91-104. McLauchlan, D. & Winters, K-L. (2014). what’s so great about drama class? The year I secondary students have their say. The Journal of Applied Theatre and Performance, 19(1), 51–63 Niu, W, Sternberg, R.J 2003, Societal andschool influences on student creativity: The case of China, Psychology in the Schools,Vol.40, No.1, Pp. 103–114. Newsha, B, Pakdaman, A, Oveisi, Z 2013,The role of training method on artcreativity, Journal of initiation and creativity in the humanities, Vol. 2, No. 3,Pp. 159-176. (in Persian). Nijstad, B.A, De Dreu CKW, Rietzschel,E.R, et al 2010, The dual pathway to creativity model: Creative ideation as a function of flexibility and persistence,European Review of Social Psychology,Vol. 2, No. 1, Pp. 34-77. Nick, R 2011, Creativity in treatment: The use of art, play, and imagination,International Journal of Psychoanalytic Self Psychology, Vol. 6, No. 1, Pp.127-129 Rodgers, C. R. & Raider-Roth, M. B. (2006). Presence in teaching. Teachers and Teaching: theory and practice, 12(3), 265-287 Soortichi, A.A, Rastgarpour, H 2011, The relationship between arts education and elementary schools students' creativity,Journal of initiation and creativity in the humanities, Vol.1, No.3, Pp.1-27. (inPersian). Sawyer, R. K. (2011). Structure and improvisation in creative teaching. Cambridge University Press Cambridge, UK Toivanen, T. & Malkamäki, R. & Iivonen, J. & Ruismäki, H. (2015). The classroom climate in drama lessons taught by teacher trainees. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1135
تعداد بازدید از مقاله : 227
تعداد دانلود فایل : 97

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید