جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره چهارم-پاییز 1401

Investigating the effectiveness of Quranic stories on the emotional, social and educational adjustment of children aged 3 to 6 years (a case study of the 4th district of Tehran)




نویسندگان :
شاهد پیوند1، علی اکبر جهانگرد2،
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس بین الملل کیش(مسئول)1، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز2
تعداد صفحات : 24
چکیده :

قصه گويي درطول تاريخ همواره موردعلاقه وتوجه بشربوده وبراي اوجذابيت خاصي داشته ويکي ازابزارهاي مهم اصلاح رفتارمحسوب شده است.قرآن کريم نيزبه نيازبشروگرايش اوبه قصه توجه نشان داده و باتأکيدبرعلائق طبيعي انسان،بسياري ازمباحث ظريف اعتقادي،اجتماعي واخلاقي رادرقالب زيباترين داستانها طرح وارائه نموده است. قصه گویی در مورد کودکان یک شیوه تربیتی محسوب می شود. به همین دلیل، یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار کودکان محسوب می شود. ازجمله مسایل و مشکلات کودکان در بدو ورود به مدرسه، مهارت های اجتماعی ضعیف می باشد که در گفتوگوی اثربخش با مردم، تأیید و ابراز احساساتشان، ناتوان هستند و از عزت نفس پایینی برخوردارند. از جمله درمان های غیردارویی، آموزش مهارتهای اجتماعی و آموزش مهارت های رفتاری است. یکی از روشهای رفتار درمانی ، قصه گویی است که میتواند در کاهش مشکلات رفتاری کودکان موثرباشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان تاثیر قصه گویی از کتاب آسمانی و انسان ساز قرآن بر سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کلیه کودکان پیش دبستانی در نظر گرفته شد تا تاثیرات داستان سرایی و قصه گویی را بر سه متغیر سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کودکان پیش از ورود به مدرسه و دوران ابتدایی مورد بررسی قرار دهیم.میزان سازش یافتگی کودکان در سه فاکتورهای اساسی که شامل سازش یافتگی عاطفی: یرای سازش احساسات کودک با اطرافیان و خویش، سازش یافتگی اجتماعی: برای برقراری ارتباط اجتماعی و سازش یافتگی آموزشی: در فراگیری آموزش ها ، در تربیت و رشد کودکان به خصوص پیش از مراحل ورود به دبستان ، هدف اصلی و مورد تحقیق این پژوهش است . پژوهش پیش‏رو از نظر روش پژوهش در دسته ی پژوهش های توصیفی– تحلیلی و از نظر هدف پژوهشی در ردیف پژوهش‏های كاربردی قرار دارد. با توجه به موضوع پژوهش، بررسی و ارزیابی اثربخشی قصه های قرآنی بر سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کودکان 3 تا 6 سال (نمونه موردی منطقه 4 تهران ) مورد نظر می باشد. طی پرسشنامه استاندارد، داده های پژوهش تهیه و جهت تحلیل مورد استفاده قرار می گیرد. پرسشنامه ی استاندارد سازگاری سینها و سینگ به منظور سنجش میزان سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کودکان 3 تا 6 سال طراحی و تدوین شده است. این پرسشنامه دارای 62 سوال می باشد و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت به سنجش کودکان می پردازد و نهایتاً توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تحلیل و سپس نتیجه پژوهش اعلام می شود. هدف كاربردي و بهره‏وران این پژوهش، مهد کودک های استان تهران ،پیش دبستانی های استان تهران ومدارس ابتدایی دخترانه استان تهران هستند. پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که آیا قصه گویی از کتاب آسمانی قرآن می-تواند بر مؤلفه های سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی ، موثر باشد؟ و نتایج پژوهش نشان میدهد که سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کودکان 3-6 سالی که در جلسات قصه گویی قرآنی شرکت کرده اند به طور معنی داری بالاتر از دیگر دانش آموزانی که در جلسه شرکت نداشته



چکیده انگلیسی :

Throughout history, storytelling has always been of interest and attention to mankind, and it has a special attraction for him, and it is considered one of the important tools for behavior reform. Emphasizing on the natural interests of humans, many delicate religious, social and moral discussions in the form of the most beautiful stories. has submitted a plan. Storytelling about children is considered an educational method. For this reason, it is considered one of the important tools to correct children's behavior. Among the problems and problems of children when they enter school are poor social skills, they are unable to talk effectively with people, confirm and express their feelings, and have low self-esteem. Non-drug treatments include social skills training and behavioral skills training. One of the behavioral therapy methods is storytelling, which can be effective in reducing children's behavioral problems. The main goal of this research was to investigate the impact of storytelling from the divine and humanizing book of the Qur'an on the emotional, social and educational adjustment of all preschool children in order to determine the effects of storytelling and storytelling on the three variables of emotional, social and educational adjustment. Children should be examined before they enter school and during elementary school. The level of children's adaptation in three basic factors, which include emotional adaptation: to reconcile the child's feelings with others and himself, social adaptation: to establish social communication and educational adaptation: The main goal and object of this research is to learn education, to raise and develop children, especially before entering elementary school. The present research is in the category of descriptive-analytical research in terms of research method and in the category of applied research in terms of research objective. According to the topic of the research, it is intended to investigate and evaluate the effectiveness of Quranic stories on the emotional, social and educational adjustment of children aged 3 to 6 years (a case study of the 4th district of Tehran). Through a standard questionnaire, research data is prepared and used for analysis. Sinha and Singh's standard adjustment questionnaire has been designed and compiled in order to measure the level of emotional, social and educational adjustment of children aged 3 to 6 years. This questionnaire has 62 questions and measures children based on a five-point Likert scale, and finally it is analyzed by SPSS software version 21 and then the results of the research are announced. The practical purpose and beneficiaries of this research are kindergartens in Tehran province, preschools in Tehran province and girls' primary schools in Tehran province. The research seeks to answer the question of whether storytelling from the holy book of the Qur'an can be effective on the components of emotional, social and educational adjustment? And the results of the research show that the emotional, social and educational adjustment of 3-6 year old children who participated in Quranic storytelling sessions is significantly higher than other students who did not participate



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(مطالعات میان رشته و سایر ...
کلمات کلیدی : سازش یافتگی عاطفی، سازش یافتگی اجتماعی، سازش یافتگی آموزشی، قصه های قرآنی
کلمات کلیدی انگلیسی: Emotional adaptability, social adaptability, educational adaptability, Quranic stories
مراجع :
[1] - Mofidi F. The importance of motor-physical fitness of preschool children in education system modification program of Iran. Article series of the 2nd scientific congress of sports with an emphasis on grade school. Head Office of Physical Education.1997; 2(5): 74- 78. [Persian]. [2] - Ansary, N.S., & Luthe r, S. S. (2009). Distress and academic achievement a mong adolescents of affluence: a s tudy of ext ernal i z ing and i n t ernal i z i ng p r o b l e m behavi o rs and school per fo r m ance. D evelopment and p sychopatho logy, 21(1), 319–341. [3] - Pederson, S., Vitaro, F., Barker, E. D., & Bor ge, A. I. H. (2007). The tim ing of m iddlechildhood peer rejection and friendship: linking early behavior to early-adolescent adjustm ent. Child development, 7 8(4),1037–1051. PP: 220- 269. [Persian]. - [4]Richmond, M. K., & Stocker, C. M. (2006). Ass ociations BetweenFa mily Cohesion and Adolescent Si b l ings' Ext e rnal i z i n g B ehavi o r. Jo u rn a l of fa m i ly Psyc h o l o gy, 20(4), 663- 669 - [5]Aunola, K. Stattin, H., & Nurmi, J. (2000). Ado lescen ts'achiev e m e n t strateg ies, sch o o l adj ust m ent, and ext e rnal i z i n g and i n t ernal i z ing pr o b l e m behaviors. Journ a l of youth an d adolescence, 2 9 (3), 289–306. -[6]Ambrosini, P. J, (2000). Historical development, New bury Park, CA:sage. Au, A, Chan, F, Li, K, Leung, P, Li, P & Chan, I, (2003). Cognitive – behavioral group Treatment program for adults with epilepsy in Hong kong, Epilepsy & Behavior, 4(4), 441 - 44 [7]- رحماندوست، مصطفوی ، 1381، قصه گویی، اهمیت و راه و رسم آن ، تهران ، رشد. [8]- اربابان.مرضیه ، قافله کش. مینا، 1385، استفاده از قصه در فرایند مشاوره ای به منظور دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت، مقالات برگزیده قصه گویی، جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شماره9. -[9]Bandura, A, (1992). Human agency in social cognitive theory, New York, W.H, Freem [10]- غریب زاده .لیحه ، لیروزاده .مهری ،2017، بررسی اثربخشی سایکو درام بر اختلال رفتاری کودکان) - [11]Arslan, C. (2016). Interpersonal problem solving, self-compassion and personality traits in university students. Educational Research and Reviews, 11(7), 474-481 - [12]Berg, J. K., & Aber, J. L. (2015). The Direct and Moderating Role of School Interpersonal Climate on Children's Academic Outcomes in the Context of Whole-School, Social-Emotional Learning Programs. Society for Research on Educational Effectiveness. 1-11 - [13] Hoveyda R, Hamaei R. The impact of quranic stories on emotional intelligence children. Education Studies and Psychology. 2010; 11 (1): 61-76. [Persian]. [14]-شجاع پوريان، ولي الله،(1392)،تأمّلي در شاخصه هاي قصه در قرآن، ادب عرب، 1( 2 ،)559 ـ 591. [15]-حاج علي اکبري، محمد (1387)، پژوهشی پیرامون قصه های قرآنی،قم:مؤسسه فرهنگي واطلاع رساني تبيان. [16]-چمبرز، دیویی. قصه گویی و نمایش خلاق. مترجم ایاغ قزل ثریا (1377). تهران: انتشارات مرکز دانشگاهی چینی فروشان [17]-همتی، اسماعیل. (1389) تمرین خاقیت. تهران: انتشارات قطره، چاپ اول - [18]Raymond, S. (2008). Digital Storytelling in the Classroom: New Media Pathways to Literacy, Learning, and Creativity. Computers and Composition, 25(4), 449-452. [19]-وزیری ، دوس (۱۳۵۷)، معیارهای سنجش اول قصه کودکان، ماهنامه آموزش و پرورش، دوره چهل و هفت , شماره ۷، [20]-شعاری نژاد ، علی اکبر (۱۳۷۸). ادبیات کودکان، تهران، انتشارات اطلاعات [21]-گرین والین (۱۳۷۸)، هنر و فن قصه گویی (طاهره آدینه پور ، مترجم ). تهران: انتشارات ابجد -[22]Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: a diagnosis whose time has come. Journal of Affective Disorders, 227, 243-253. [23]-نمازی، فرحناز و سهرابی شگفتی، نادره 1397، نقش واسطهگری سازگاری اجتماعی در بین الگوهای خانواده و سالمترواک نوجواناک. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره2. [24] - Zarei .HA, Mirhashemi M, Sharifi HP. The relationship between thinking styles and academic adjustment in nursing students. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12(3): 160-166. [Persian]. [25] -Matsumoto D.2009. The Cambridge dictionary of psychology. Cambridge: Cambridge University Press; 2009, PP: 17-18. [26]-چینی فروشان .فاطمه ،آزاد فلاح.پرویز،فراهانی.حجت اله،(1398)، ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس سازش یافتگی روانشناختی، نشریه علمی روانشناسي باليني و شخصيت، دوره 17 ،شماره 2 ،پياپي 33 پایيز و زمستان 1398-125-138ص -[27] Eslami Nasab A. Psychological compatibility. First Edition. Tehran: publishing houses bonyad; 1994, PP: 220- 269. [Persian]. - [28] Yar Mohammadian A, Sharafi Rad H. Analyzing the relationship between emotional intelligence and social adjustment in adolescents. Applied Sociology. 2011; 11(2): 35-50. [Persian]. [29] -Mazaheri A, Bagheban I, Fatehizadeh M. The effects of group training of self esteem on the social adjustment of the university student. Daneshvar Raftar Scientic- Research Periadical. 2006; 13(16): 49-56. [Persian]. [30] -Hartup W. Child development the company they keep: Friendship and their developmentalhchn -[31]Berk L. Development through the lifespan. Seyed mohammadi Y. (Persian translator). Twenty-fifth [32]-سیدی.سیده طاهره ،کاربرد قصه گویی در درمان مشکلات رفتاری_عاطفی : پرخاشگری. مجله استثنایی [33]-کاظمی علی آباد، زینب، خسرو جاوید، مهناز، 1397، تاثیر آموزش روش ایفای نقش بر حرمت خود سازش یافتگی دانش آموزان ، نشریه سلامت روان کودک، شماره 5. [34]-درستی، رقیه، زارعی ، حیدر علی، 1396، تاثیر قصه گویی قصص قرآنی بر سازش یافتگی کودکان پیش دبستانی، نشریه سلامت روان کودک، شماره1. [35]-گل محمد نژاد، غلامرضا، یکانی زاد، امیر، 1396، مقایسه مهارت های روانی حرکتی سازش یافتگی اجتماعی در دانش آموزان پیش دبستانی رفته و نرفته، نشریه سلامت روان کودک، شماره 1. [36]-یار محمدزاده، پیمان، فیض الهی، زهرا، 1395، تعیین رابطه حمایت اجتماعی انگیزه تحصیلی با خود کار آمدی تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهر تبریز و آذر شهر، نشریه جامعه شناسی کاربردی، شماره 61. [37]-بخشنده، پریسا، ایرجی، مریم، 1393، بررسی تاثیر واژه های مورد استفاده در کتاب داستان بر فراگیری زبان اول، نشریه علامه طباطبایی، شماره 331. [38]-مهناز درنجفی شیرازی، مهناز علی اکبری، احمد علیپور، اثر بخشی قصه گویی بر مؤلفه های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش دبستانی در شهر اصفهان، دوفصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، 1393، 2(6): 33-43. [39]-رادبخش، ناهید، محمدی فر ، محمد علی، کیان ارثی، فرحناز، 1392، اثر بخشی بازی و قصه گویی بر افزایش خلاقیت کودکان، نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، شماره4. [40]-گنجی، حمزه، امیریان، کامران، 1391، اثر بخشی آموزشی الگوی خوش بینی به روش قصه گویی برای افزایش پیرفت تحصیلی در کودکان دبستانی، فصل نامه علوم تربیتی، شماره 18.پ [41]- یار محمدیان،احمد،شرفی راد، حیدر، 1390، تحلیل رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در نوجوانان، نشریه علوم روانشناسی ، شماره 4. [42]-یوسفی لویه، معصومه، دلاور، علی، یوسفی لویه ، مجید، 1387، تاثیر قصه درمانی بر کاهش نشانه های اختلال اضطرابی داش آموزان مطرب پایه چهارم، نشریه تربیت روانشناسی ، شماره2. [43]-شیبانی، شهناز، یوسفی لویه، مجید، دلاور، علی ، مبلح، محمد، 1385،تاثیر قصه درمانی بر کاهش علایم افسردگی کودکان افسرده، نشریه کودکان استثنایی، شماره 4. [44]-جمال زاده .محمد،1381، نقش قصه و قصه گویی در تربیت فرزندان. مجله پیوند .دی 1381 - شماره 279 (4 صفحه - از 54 تا 57 ) [45]Syafnita. Tisna, Yetti . Elindra .Hartati.Sofia. 2018. The Effect of Storytelling and Self-Confidence about Children's Talking Ability. State University of Jakarta, Rawamangun Muka Street, East Jakarta, Indonesia [46]Solichah, N. and Suminar, D. The Effect of Storytelling on the Theory of Mind in Preschoolers.. In Proceedings of the 3rd International Conference on Psychology in Health, Educational, Social, and Organizational Settings (ICP-HESOS 2018) - Improving Mental Health and Harmony in Global Community, pages 248-252 [47]Gudmundsson. Einar Thorlacius. Örnólfur.2017. The Development of the Hartup W. Child development the company they keep: Friendship and their developmentalhchn [48] Rezida Phahrutdinova Ahatovna. Iskander E. Yarmakeev. Rifatul Islam Rifat.2016. SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC July 2016 Special Edition [49] Yanti. Zikra. Advisor: Professor Szu-chia Lo،2015. The Impact of Storytelling on Promoting Children's Reading Interest. National Chung Hsing University Graduate Institute of Library and Information Science [50] S. RAJESWARI. J. O. JERYDA GNANAJANE.2013. A STUDY ON EMOTIONAL ADJUSTMENT OF ADOLESCENT SCHOOL. International Journal of Humanities and Social Sciences (LJHSS) ISSN 2319-393X Vol. 2, Issue 2, May 2013, 49-56 [51]Berna Akçinar.2012. The predictors of school adaptation in early childhood. Procedia - Social and Behavioral Sciences 93 ( 2013 ) 1099 – 1104. Available online at www.sciencedirect.com
تعداد بازدید از مقاله : 405
تعداد دانلود فایل : 114

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید