جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره چهارم-پاییز 1401



نویسندگان :
غزاله سابقی1، حسین اردلانی2، محمدرضا شریف زاده3، ابوالفضل داودی رکن آبادی4،
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش(مسئول)1، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان2، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز3، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد4
تعداد صفحات : 12
چکیده :

طراحی حروف در ایران و دیگر کشور های جهان یکی از شاخه های مهم در عرصه ارتباط تصویری می باشد. در واقع شکل گیری فرم بصری در قالب انتقال پیام در این عرصه قابل توجه می باشد. امروزه در طراحی حروف و طراحی لوگو تصویری نیز فرم پذیری درستی از جانب طراحان مشاهده نمی شود که ریشه در آموخته های دانشجویان در دانشگاه ها و یا مراکز آموزشی دارد. شناخت بصری ویژگی های خط کوفی بنایی می تواند به طراحی حروف اصولی، کمک بسزایی کند اما به علت عدم مطالعه و شناخت مدرسین محترم امروزه این شیوه نگارشی یه شکل ناصحیحی در جامعه در حال آموزش می باشد. در مقاله پیش رو نقد و آسیب شناسی چنین نگرشی مورد بررسی قرار گرفته است تا به کمک این وضعیت برآید. در این پژوهش سعی شده، به شیوه توصیفی-تحلیلی به بررسی خط کوفی و انواع آن به ویژه خط کوفی بنایی که محوراصلی این تحقیق می باشد به لحاظ ساختاری، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش صحیح خط کوفی بنایی به علت تناسبات هندسی آن در دنیای امروز می تواند به کمک طراحی حروف در حوزه گرافیک رفته و با توجه به تنوع کاربرد های خط بنایی و ظرفیت پذیری فرمالیستی آن به حفظ اصول اولیه در طراحی آثار گرافیکی کمک کند. هر طراح باید توجه داشته باشد که شناخت ویژگی های بصری حروف فارسی و درک توانمندی آن در هنر خوشنویسی و استفاده از آن به عنوان اصول اولیه بر هر طراح گرافیک از واجبات است.



چکیده انگلیسی :

Letter design in Iran and other countries of the world is one of the important branches in the field of visual communication. In fact, the formation of visual form in the form of message transmission is significant in this field. Today, in the design of letters and image logo design, the correct formability is not observed on the part of the designers, which is rooted in the learning of students in universities or educational centers. The visual recognition of the features of the Kufi script can greatly help in the design of basic letters, but due to the lack of study and knowledge of respected teachers, today this writing style is being taught as an incorrect form in the society. In the upcoming article, the critique and pathology of such an attitude has been examined to help this situation. In this research, an attempt has been made to analyze the Kufi script and its types, especially the structural Kufi script which is the main focus of this research. The results of this research showed that the correct teaching of Kufi calligraphy due to its geometrical proportions in today's world can help the design of letters in the field of graphics, and due to the variety of applications of calligraphy and its formalistic capacity, it can help to maintain the basic principles in the design of works. Graphics help. Every designer should note that knowing the visual features of Persian letters and understanding its capabilities in the art of calligraphy and using it as basic principles is a must for every graphic designer.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی : خط کوفی بنایی، طراحی حروف، گرافیک، فرمالیست
کلمات کلیدی انگلیسی: Kufi calligraphy, letter design, graphics, formalist
مراجع :
- فهیمی فر، ا.، و مهرنگار، م.، و سینکی، ص.، و طباطبایی بافقی، س. (1392). ویژگی های حروف نگاری فارسی در طراحی اعلان در گرافیک ایران. نگره, 8(25), 88-103. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=238199 - محمدپور، آیت الله.1382.آموزش هنر در مدارس دوره ابتدایی تهران:منادی تربیت - گرومن، آدولف. ترجمه شایسته فر،مهناز.1383.منشا و توسعه ابتدایی کوفی گلدار،نشر موسسه مطالعات هنر اسلامی. - عابدینی، رضا. 1378.جهت اطلاع(خبرنامه مشترک انجمن صنفی و شرکت تعاونی طراحان گرافیک ایران)،9. - علی بیگی، رضوان، چارئی، عبدالرضا.1388. فصل نامه تحلیلی پژوهشی نگره، شماره12، پايیز. رهنورد، زهرا.1382.نوآوری در خوشنویسی در روند مراسلات، تارت و تبلیغات، هنرهای زیبا، شماره14،تابستان. - مهرنگار،منصور.1389. حروف نگاری(جزوه آموزشی کلاس ارتباط تصویری)، دانشگاه تربیت مدرس - بختورتاش‌، نصرت الله، (1351)، «گردونه خورشید یا گردونه مهر»، بررسی‌های تاریخی، شمارة 3، سال‌ هـفتم‌، صـص‌ 67ـ 99. -زمرشیدی، حسین، 139، آفرينش هاي هنر قدسي از انواع خط بنايي، در آثار معماري اسلامي،نشریه مطالعات شهرایرانی اسلامی، دوره 2، شماره8. - ماه وان، فاطمه،1398، صلیب شکسته نماد آئین مهر،نشر پاژ، شماره34، ص: 166-177. - آدامووا، ادل و گیوزالیان‌، لئون‌، (1386)، نگاره‌های شاهنامه، مترجم: زهره فـیضی، چ دوّم، تـهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان‌ هنر‌. - یاحقّی، محمّدجعفر، (1386)، فرهنگ اساطیر‌ و داستان‌واره‌ها‌ در ادبیّات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر‌. - صدقی، حسین، 1398، آموزش خط معقلی بنایی و نوآوری ها، نشر کتاب سرای میردشتی. کتاب: - شیمل، آنه ماری. 1368. خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، ترجمه اسدالله آزادی، آستان قدس رضوی. - فضائلی، حبیب الله.1362. اطلس خط، اصفهان. - زمانی، ناصر، موسی.1381. پیدایش خط کوفی،چاپ اول،ناشر مؤلف. - ایمانی، علی.1384.سیر خط کوفی در ایران، چاپ اول، تهران -Brewer (2001): Dictionary of Phrase and Fable, Revised by Adrian Room, Millennium Edition, London: Cassell and Co.
تعداد بازدید از مقاله : 455
تعداد دانلود فایل : 95

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید