جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره چهارم-پاییز 1401



نویسندگان :
امیرفرزام دهنوی1، مسعود تکروی2، علی اکیر جهانگرد3،
دانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه آزاد بین‌المللی کیش، ایران، کیش(مسئول)1، کارشناس ارشد پژوهش هنر، آموزش عالی هنر شیراز، ایران، شیراز2، استادیار دانشگاه آموزش عالی هنر شیراز، ایران، شیراز3
تعداد صفحات : 9
چکیده :

هنر در دوره‌های تاریخی و در جغرافیاهای متفاوت از این کره خاکی، تاثیرگذاری خود را در جهت ترویج ادیان مختلف به ملت‌ها نشان داده است. هنر همیشه از منظر فلاسفه و اندیشمندان دوران، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و بنا به تعدد ادیان و طرز تفکر اندیشمندان، مبانی نظری متفاوتی را طی کرده است. هنر از منظر سنت-گرایان، هنری قابل رشد و تعالی بشر قرار می‌گیرد که بتواند از قالب هنر برای هنر درآمده و در راستای سنت و تعالیم دینی و عرفانی گام بردارد تا بتواند در هر قالب و صوری که باشد، انسان را به سوی احدیت رهسپار سازد. سنت‌گرایان نظریات متفاوتی در مورد هنر ارایه دادند که در اکثر نظریات با یکدیگر متفق‌النظر بوده‌اند. در این پژوهش آراء رنه گنون و تیتوس بورکهارت را از منظر هنری که به سوی هنر مقدس و هنر دینی گام بر می‌دارد و از میان ادیان، در دوره اسلامی از تعالیم دین اسلام بهره برده را، مورد تحلیل و بررسی قرار داده، و در نهایت برای رسیدن به یک هنر مقدس در هنر اسلامی، می‌بایست ریشه‌ی هنر را در سرزمین‌های اسلامی نیز مورد توجه قرار دهیم و در کنار قرار دادن این مضمون با تعالیم اسلامی بتوانیم به سوی یک هنر مقدس گام برداریم. این پژوهش، پژوهشی کتابخانه‌ای بوده که با توجه به کتاب‌ها و مقاله‌هایی که در این مضمون منتشر شده است، از آنها بهره گرفته شده و به توصیف و تحلیل آراء این دو اندیشمند سنت گرای قرن بیستم در حوزه‌ی هنر می‌پردازد.



چکیده انگلیسی :

In historical periods and in different geographies of this earth, art has shown its influence in promoting different religions to nations. Art has always been criticized from the point of view of philosophers and thinkers of the era, and according to the multitude of religions and the way of thinking of thinkers, it has gone through different theoretical bases. From the point of view of traditionalists, art is considered to be an art that can be developed and improved by human beings, which can come out of the form of art for art's sake and step in line with tradition and religious and mystical teachings, so that it can lead man to unity in any form and form. make Traditionalists presented different ideas about art, which were in agreement with each other in most of the ideas. In this research, the opinions of Rene Guenon and Titus Burckhardt are analyzed from the point of view of the art that takes a step towards sacred art and religious art and among the religions that benefited from the teachings of Islam in the Islamic period, and finally In order to achieve a sacred art in Islamic art, we must pay attention to the roots of art in Islamic lands and by placing this theme with Islamic teachings, we can take a step towards a sacred art. This research is a library research that has been used according to the books and articles that have been published on this topic and it describes and analyzes the opinions of these two traditionalist thinkers of the 20th century in the field of art.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(پژوهش در فرهنگ و هنر، هنر اسلامی، فلسفه هنر
کلمات کلیدی : هنر مقدس، هنر اسلامی، سنت‌گرایی، رنه گنون، تیتوس بورکهارت
کلمات کلیدی انگلیسی: Sacred art, Islamic art, traditionalism, Rene Guenon, Titus Burckhardt
مراجع :
[1] افلاطون، 1382، پنج رساله، ترجمه محمود صناعی، تهران: نشر هرمس، ص 98 [2] امینی‌لاری، لیلا، ریاحی‌زمین، زهرا، 1398، هنرشرقی _ هنر مقدس، فصلنامه علمی پژوهشی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی، شماره 39، ص 152، 153 و 159 [3] بردباری، فرهاد، خوش‌بین، سیدرحیم، کاکائی، قاسم، 1397، رمزپردازی در هنر مقدس معماری از نظر سنت‌گرایان، نشریه اندیشه معماری، سال دوم، شماره 6، ص 3 و 4 [4] بورکهارت، تیتوس، 1392، هنر مقدس، ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش، ص 4، 7، 131 و 137 [5] بهوند، رزا، تویونچی‌راد، مهناز، درویشی، ندا، 1400، نقدی بر زیبایی‌شناسی از دیدگاه سنت‌گرایان، مجله هنر و تمدن شرق، شماره 34، ص 30 و 32 [6] جلیلی، تورج، احمدی، فاطمه، 1394، بازشناسی سرچشمه‌های هنر مقدس در معماری، دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهشی در مهندسی، علوم و تکنولوژی، ص 4، 11 و 12 [7] حافظ، 1388، دیوان غزلیات حافض، به کوشش دکتر خلیل خطیب، انتشارات صفی علیشاه، تهران، ص 206، 518 و 665 [8] زمانی، مهدی، 1388، نظریه تذکر و رسالت معنوی هنر، نشریه پیام نور در حوزه علوم انسانی، دوره 1 [9] شیرازی، سعدی، 1372، کلیات سعدی، به اهتمام محمدعلی فروغی، تهران: امیرکبیر، ص 301 [10] عباسی، ولی‌الله، 1389، معنویت و هنر از دیدگاه سنت گرایان، نشریه اخلاق، شماره 20، ص 7 و 26 [11] علیزاده، بیوک، قائمی‌نیک، محمدرضا، 1388، در جستجوی امر قدسی: چیستی امر قدسی در میان سنت‌گرایان، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، دوره 12، شماره 4، ص 40 و 41 [12] گنون، رنه، 1374، مفهوم سنتی هنر، مترجم: دهشیری، سیدضیاء‌الدین، نشریه هنر، شماره 29 ص 3 و 4 [13] فرزان‌یار، حمیدرضا، 1396، هنر اسلامی یا هنر مسلمانان، جاویدان خرد، شماره 32، ص 137 [14] مازیار، امیر، 1391، نسبت هنر اسلامی و اندیشه اسلامی از منظر سنت‌گرایان، نشریه کیمیای هنر، شماره 3، ص 41 و 45 [15] محمودی، ابوالفضل، الیاسی، پریا، 1388، رویکردهای دینی به هنر مقدس، فلسفه دین، سال ششم، شماره 4، ص 148 [16] هومن، ستاره، 1399، سنت‌ گرایی، دانشنامه جهان اسلام جلد 24 (سکولاریسم – سنن)، ص 707 و 709 [17] یاوری، حسین، 1382، هنر اسلامی تجربه زیباشناختی از وحدت و کثرت، نشریه گلستان قرآن، شماره 152
تعداد بازدید از مقاله : 159
تعداد دانلود فایل : 117

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید