جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره پنجم-پاییز1401

Analyzing the theatrical aspects and the ritual origin of Mir Nowrozi in the culture of the ancient Iranian people




نویسندگان :
مرجان پیافر1،
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین‌الملل کیش(مسئول)1
تعداد صفحات : 14
چکیده :

عمل آیینی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای زیست فرهنگی انسان، از دیرباز نقشی انکار ناشدنی در زندگی مادی و معنوی بشر داشته است. پی‌بردن به اهمیت آیین‌ها، لزوم حفظ و حراست از آنها را تا اندازه زیادی روشن می‌سازد. آیین‌ها به‌صورت غیرملموس و ذهنی در باور عوام جای دارند و مانند بناها و آثار باستانی به‌صورت عینی در میراث‌فرهنگی یک ملت باقی نخواهند ماند و در طول زمان ممکن است از تاریخ یک ملت حذف و به فراموشی سپرده شوند. به همین دلیل پرداختن به این مضامین از مهم‌ترین مطالعات پژوهشگران هنر است. هدف اصلی مقاله، واکاوی جنبه‌های نمایشی و خاستگاه آیینی میر نوروزی در فرهنگ مردم ایران باستان است. پرسش اصلی مقاله این است که هدف از برگزاری این جشن چه بوده است؟ نگارنده در این جستار کوشیده است، تصویر جامعی از این جشن پیش روی خواننده قرار دهد. برای رسیدن به پاسخ این سؤال روش تحقیق کیفی روش مناسبی تشخیص‌داده‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که آیین میر نوروزی، نه‌تنها برای شادی و تفریح صرف نبوده، بلکه یک جشن بارورانه بوده که نیاکان ما، برای تضمین باروری طبیعت برگزار می‌کردند. ازاین‌رو تمام مناسک این جشن معنادار است و از جنبه‌های نمایشی قابل‌اعتنایی برخوردار است. روش تحقیق حاضر بر اساس هدف؛ بنیادی و با رویکرد توصیفی - تحلیلی بوده و داده‌ها بر اساس منابع کتابخانه‌ای گردآوری شده است. باتوجه‌به ماهیت و اهداف پژوهش این تحقیق از نوع موردی است.



چکیده انگلیسی :

Ritual practice, as one of the most important bio-cultural achievements of man, has had an undeniable role in the material and spiritual life of mankind since long ago. Realizing the importance of rituals makes the need to preserve and protect them clear to a great extent. Rituals are intangible and subjective in the belief of the common people, and like monuments and ancient works, they will not remain objectively in the cultural heritage of a nation, and over time, they may be removed from the history of a nation and forgotten. For this reason, dealing with these themes is one of the most important studies of art researchers. The main goal of the article is to analyze the theatrical aspects and the ritual origin of Mir Nowrozi in the culture of the ancient Iranian people. The main question of the article is, what was the purpose of holding this celebration? In this essay, the author has tried to present a comprehensive picture of this celebration to the reader. To answer this question, the qualitative research method has been recognized as a suitable method. The findings of the research show that Mir Nowruz ceremony was not only for happiness and fun, but it was a fertility celebration that our ancestors held to ensure the fertility of nature. Therefore, all the rites of this celebration are meaningful and have considerable theatrical aspects. The current research method based on the goal; It is fundamental and with a descriptive-analytical approach and the data is collected based on library sources. According to the nature and objectives of the research, this research is a case study.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(هنرهاي نمايشي
کلمات کلیدی : آیین، نمایش، میر نوروزی، فرهنگ، ایران باستان
کلمات کلیدی انگلیسی: Ritual, drama, Mir Nowrozi, culture, ancient Iran
مراجع :
1-ادموندز، سیسیل جی، 1382. «کردها، ترک‌ها، عرب‌ها»، ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: انتشارات روزبهان. 2- انوری، حسن، 1382 . «فرهنگ بزرگ سخن»، جلد ششم، چاپ دوم، تهران: نشر سخن. 3- ایوبیان، عبدالله، 1341 . «میر نوروزی یکی از مراسم کهن در کردستان»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی تبریز، شماره 60 ص 112- 99. 4-براکت، اسکار گروس،1389 . «تاریخ تئاتر جهان»، ترجمه هوشنگ آذری ور، چاپ پنجم، تهران: انتشارات مروارید. 5- بهار، مهرداد،1384. «از اسطوره تا تاریخ»، تهران: انتشارات چشمه. 6- بهار، مهرداد، 1386. «پژوهشی در اساطیر ایران»، چاپ دوم، تهران: انتشارات آگاه. 7-بیضائی، بهرام،1380. «نمایش در ایران»، چاپ دوم، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. 8- پرتو، بابک،1393. «اسطوره و آیین»، تهران: نشر کتابدار. 9- خرمشاهی، بهاءالدین، 1372. «حافظ نامه»، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. 10- دادور، ابوالقاسم، منصوری، الهام، 1385. «در آمدی بر اسطوره ها و نمادهای ایران و هند ، در عهد باستان»، چاپ اول،تهران، انتشارات کلهر. 11- ذوالنور، رحیم، 1372. «در جستجوی حافظ»، تهران: انتشارات زوار. 12- رضا، هاشم، 1366. «فرهنگ نام‌های اوستا»، (سه جلد) ، تهران: انتشارات فروهر. 13- ستاری، جلال، 1379. «جهان اسطوره‌شناسی 3»، تهران: نشر مرکز. 14- سیگال، رابرت آلن، 1388. «اسطوره»، ترجمه احمدرضا تقاء، تهران: نشر ماهی. 15- شکنر، ریچارد، 1386. «نظریه اجرا»، ترجمه مهدی نصرالله‌زاده، تهران: انتشارات سمت. 16- عارف، محمد،1388. «درخت گیان»، چاپ اول، تهران: انتشارات ناثیری. 17- فریزر، جیمز جرج،1384. «شاخه زرین، پژوهشی در جادو و دین»، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: انتشارات آگاه. 18- قزوینی، محمد، 1324. «شاهدی دیگر برای میر نوروزی»، مجله یادگار، سال اول، شماره 10، ص 66-57. 19- کراسنوولسکا، آنا،1382. «چند چهره کلیدی در اساطیر گاه‌شماری ایرانی»، ترجمه ژاله متحدین، تهران: انتشارات ورجاوند. 20- کمبل، جوزف، 1380. «قدرت اسطوره»، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر مرکز. 21- مکی، ابراهیم، 1371. «شناخت عوامل نمایش»، چاپ دوم، تهران: انتشارات نمایش. 22- نسل شریف، افسانه، 1386 . «خلاقیت نمایشی»، چاپ هشتم، تهران: انتشارات راه اندیشه. 23- هینلز، جان راسل،1389 . «شناخت اساطیر ایران»، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات اساطیر. 24- یاحقی، محمدجعفر، 1375 . «فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی»، تهران: انتشارات سروش.
تعداد بازدید از مقاله : 218
تعداد دانلود فایل : 136

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید