جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره سوم-پاییز 1401



نویسندگان :
فاطمه توشه جو لنگرودی1،
دانشجو دکتری تعلیم و تربیت گروه علوم تربیتی، واحد تهران، دانشگاه آزاد (مجتمع ولایت)، تهران، ایران مدیر، مدرسه سبز سما، گیلان، لاهیجان(مسئول)1
تعداد صفحات : 11
چکیده :

هویت ایرانی- اسلامی یکی از لازمه‌ها و نیازهای اصلی جامعه و پیش‌نیاز هرگونه زندگی اجتماعی در کشور ما می‌باشد. با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر در شکل‌گیری هویت ایرانی- اسلامی در دانش‌آموزان دوره پیش‌دبستانی از دیدگاه معلمان انجام شده است. در این مطالعه از روش توصيفي از نوع همبستگی استفاده شده است جامعه آماری شامل کلیه معلمان پیش‌دبستانی شهر لاهیجان به تعداد 30 نفر بوده که، با استفاده از روش نمونه‌گیری تمام شمار 28 نفر از معلمان مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه استاندارد عوامل موثر بر هویت ایرانی- اسلامی استفاده شد. داده‌های تحقیق پس از جمع‌آوری با استفاده نرم‌افزارهای آماری SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تحصیلات ، عِرق (غیرت) ملی و اعتقادات شخصی والدین، صلاحیت حرفه‌ای و وضعیت ظاهری معلمان، برنامه درسی ، برنامه‌های تلویزیون، اینترنت و رایانه، کتاب‌های خاص کودکان، بازی‌های سنتی و رایانه‌ای تاثیر‌گذاری مثبت و معنی‌داری بر هویت ایرانی- اسلامی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی داشته است.



چکیده انگلیسی :

Effective Factors in the Formation of Iranian-Islamic Identity in Preschool Students: A Case Study Exploring the Teachers' Point of View Abstract Iranian-Islamic identity is one of the main requirements of society and a prerequisite for any social life in our country. Accordingly, the present study is conducted with the aim of investigating effective factors in the formation of Iranian-Islamic identity in preschool students from the teachers' point of view. In this study, a descriptive correlational method was used. The statistical population included all the preschool teachers (30 people) of Lahijan city. Using total population sampling, 28 teachers were interviewed. To collect research data, a standard questionnaire of factors affecting Iranian-Islamic identity was used. Data were analyzed using SPSS statistical software. The results showed that parents' education, national pride, and personal beliefs; teachers' professional competence, appearance; curriculum; television programs; Internet and computer; special children's books; traditional and computer games have a positive and significant impact on Iranian-Islamic identity of preschool students. Keywords: Factors, Iranian-Islamic Identity, Students, Preschool, Teachers



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(مطالعات میان رشته و سایر ...
کلمات کلیدی : عوامل، هویت ایرانی-اسلامی، دانش آموزان، پیش دبستانی، معلمان.
کلمات کلیدی انگلیسی: factors, Iranian-Islamic identity, students, preschool, teachers.
مراجع :
ابوالحسنی، سیدرضا (1388)، تعیین و سنجش مؤلفه‌های هویت ایرانی، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک. اردلان، محمدرضا، سلطان‌زاده، وحید، بهشتی‌راد، رقیه (1393)، ارجحیت نسبی مؤلفه‌های هویت جمعی و تاثیر هوش فرهنگی در شکل‌گیری آن، فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران. افروغ، عماد (1388)، هویت ایرانی و حقوق فرهنگی، انتشارات سوره، تهران. امیدوار، هدایت، امیدوار، خسرو و امیدوار عظیم (1392)، تعیین اثربخشی آموزش‌های راهبردهای مدیریت زمان بر سلامت روانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، مجله روانشناسی مدرسه، 2(3)، 6-22. بابایی، نصرت‌الله، (1390)، بررسی عوامل جامعه شناختی موثربر شکل‌گیری هویت اجتماعی جوانان، پايان‌نامه كارشناسي‌ارشد با عنوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق. جعفری، حسنعلی و مهرداد، حسین (1391)، بررسی رابطه بین تجریحات نظام ارزشی و هویت اجتماعی دانشجویان، فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال سوم، شماره هفتم، صص 9 جنکینز ریچارد (1391)، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: نشر و پژوهش شیرازه رستگاری‌یزدی، مینا (1391)، بررسی عوامل مؤثر در شکل‌گیری هویت ایرانی– اسلامی در دانش‌آموزان دوره ابتدایی از نظر معاونان پرورشی شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. زلفعلی فام، جعفر و غفاری، مظفر (1388)، تحلیل جامعه‌شناختی هویت اجتماعی دختران دانشجوی دانشگاه گیلان، پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره سوم: صص 121-140. ستاری، جلال (1392)، هویت ملی و هویت فرهنگی، تهران: نشر مرکز. شرفی، محمدرضا (1393)، جوان و بحران هویت، تهران: انتشارات سروش. عارف، رضا (1389)، هویت اسلامی ما، دو فصلنامه اسلام پژوهی، شماره چهارم، بهار و تابستان. عبدالهی، محمد و حسین‌بر، محمدعثمان (1381)، گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی در ایران، مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره 4، شماره 3، صص 126-101. عاملی، مسعود (1384)، آینده هویت‌های فرهنگی جمعی با استفاده از روش شبیه‌سازی کامپیوتری، مجله علوم اجتماعی، دوره 2، شماره 2، صص 162-109. عباسی، علی‌اصغر (1388)، بررسی عوامل موثر بر شکل‌گیری هویت اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه شهرستان آمل، مجله تخصصی جامعه‌شناسی، سال اول، شماره سوم، صص 121-143. قلی‌پور، آرین، محمداسماعیلی، ندا، قلی‌پور، فتانه (1389)، مدیریت هویت؛ شناسایی راه‌کارهای تقویت هویت اجتماعی زنان در نهادهای آموزشی، پژوهش زنان، دوره 8، شماره 4، صص 121-140. قنبری، سیروس و سلطان‌زاده، وحید (1395)، نقش واسطه هوش هیجانی در ارتباط خودکارآمدی پژوهشی و انگیزه پیشرفت تحصیلی، مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 6(14): 41-67. میرهاشمی، مالک و حیدرپور، لیبا (1390)، ارتباط عوامل اجتماعی با هویت اجتماعی دانش‌آموزان، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال چهارم، شماره 12، صص 167-185. هرسیج، حسین، محمود‌اوغلی، رضا، عیسی‌نژاد، امید و رهبرقاضی، محمودرضا (1390)، بررسی تاثیرات مصرف رسانه‌ای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان، جامعه‌شناسی کاربردی، سال 23(47)، شماره سوم، صص 75-92. Howard, J. A., (2000). Social psychology of identities, Annual Reviw of sociology, 1(2): 36-50. Maddison, S and Partridge, E. (2014). Agonist and Intersectionality: Indigenous Women, Violence and Feminist Collective Identity, in Lynne M. Woehrle (ed.) Intersectionality and Social Change (Research in Social Movements, Conflicts and Change, Volume 37) Emerald Group Publishing Limited, pp.27– 52. Marchionini, G. (2015). Educating Responsible Citizens in the Information Society. Educational Technology. 39(2), 17-26. Mazas, M. and Klein, O. (2003). Social Identity and Citizenship. Introduction to the Special Issue University Bruxelles. Psychological Belgica.43-1/2. Soldatova, G. and Geer, M. (2013). Glocal" Indenity, Cultural intelligence and Language Fluency, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 86: 469-474. Jenkins, Richard. (2004). Social Identity, 2nd edition London and New York: Routledge. Vander zanden, James w. (1987) Social Psychology. 4th edition. New York: Random House, Inc
تعداد بازدید از مقاله : 283
تعداد دانلود فایل : 74

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید