جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره سوم-پاییز 1401

Semiotics of the character of Imam Zaman in Iranian cinema of the 60s




نویسندگان :
مهدی فتحی1، مصطفی رستمی2،
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه مازندران(مسئول)1، دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه مازندران2
تعداد صفحات : 16
چکیده :

نمایش تصویر و روایت زندگی امام زمان(عج) از جمله مواردی است که فیلمسازان اغلب از آن گریزانند. دلیل آن هم امتناع از قداست شکنی این شخصیت است. در این پژوهش از روشی توصیفی و تحلیلی با رویکرد نشانه شناسی در حیطه نظریه «دریافت» استورات هال برای گشودن رمزگان فیلم ها استفاده گردید تا به این سوال پاسخ دهیم: شخصیت امام زمان(عج) در فیلمهای ایرانی دهه شصت چگونه رمزگذاری و رمزگشایی شده است؟ هدف این پژوهش کشف و بررسی رمزگان مهدویت در فیلم های دهه شصت سینمای ایران است تا بتوانیم به کمک این رمزگان برای پرداختن به شخصیت امام زمان(عج) در سینمای ایران به الگویی مناسب برسیم. یافته ها گویای آن است که؛ در هر کدام از این دو فیلم شخصیتی به نام «مهدی» وجود دارد. این تیپ ـ شخصیت در مختصات شخصیت های دیگر قابل رمزگشایی است. هر کدام از آنها تمثیلی از اقشار مهم جامعه هستند. در این میان وجود یک شخصیت به نام مهدی نشانگر شخصی خیرخواه و نیکوکار است که در هنگام نیاز از او کمک می خواهند و پس از رفع نیاز، از ترس منافع خود او را به حاشیه می رانند. بررسی این دو فیلم از زاویه دید مهدویت، باعث به وجود آمدن انگیزه ای جهت بازتماشای آنها شده و الگویی برای روایت و تصویرگری شخصیت امام زمان(عج) در سینمای امروزه را ارائه می دهد که می تواند برای فیلمسازانی که اغلب از آن امتناع می ورزند، راهگشا باشد. واژگان کلیدی: فرهنگ مهدویت، سینمای دهه 60 ایران ، نظریه دریافت، فیلم مادر، فیلم اجاره نشین ها



چکیده انگلیسی :

Showing the image and narration of the life of Imam Zaman is one of the things that filmmakers often avoid.The reason is the refusal to desecrate this character. In this research, we use a descriptive and analytical method with a semiotic approach in the field of Stuart Hall's theory of "reception" to unlock the codes of movies. To answer this question: How is the character of Imam Zaman encoded and decoded in Iranian films of the sixties (Mother and Tenants)?The purpose of this research is to discover and investigate the codes of Mahdism in the films of the sixties of Iranian cinema، So that we can reach a suitable model for dealing with the character of Imam Zaman in Iranian cinema with the help of these codes. The findings show that; In each of these two films, there is a character named "Mahdi". This character-type can be deciphered in the coordinates of other characters. Each of them is an allegory of important sections of society. In the meantime, the existence of a character named Mehdi indicates a benevolent and benevolent person who is asked for help when needed. And after meeting the need, they push her to the sidelines out of fear of their interests. Examining these two films from the point of view of Mahdavitism has created an incentive to watch them again And it provides a model for narrating and portraying the character of Imam Zaman (AS) in today's cinema, which can be a way forward for filmmakers who often refuse to do so.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(سینما
کلمات کلیدی : فرهنگ مهدویت، سینمای دهه 60 ایران ، نظریه دریافت، فیلم مادر، فیلم اجاره نشینها
کلمات کلیدی انگلیسی: Mahdavi culture, Iranian cinema of the 60s
مراجع :
ـ زورق، محمد حسن،(1398) امامت و جهان امروز،تهران، انتشارات سوره مهر1398 ـ یحیایی،محمد،پورخالص،شکرالله،ظهیری،بیژن،(1398) «وجوه ادبیات در فیلم مادر علی حاتمی»، فصلنامه پژوهش های ادبیات تطبیقی1398 -یونگ، کال گوستاو، (1395) «ناخودآگاه جمعی و کهن الگو»(ترجمه فرناز کنجی و محمد باقر اسماعیل پور) ، تهران،جامی ـ تونه ای،مجتبی، فرهنگ الفبایی مهدویت، قم انتشارات مشهور/میراث ماندگار1389 ـ مهدی زاده، سید محمد،(1389)«نظریه های رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی»، تهران، نشر همشهری -حاجیانی،ابراهیم،(1388)، جامعه شناسی هویت ایرانی، پژوهشکده تحقیقات استراتزیک، تهران ـ شاکری زواردهی، روح الله،(1388) «منجی در ادیان» ،بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) -هال، استورات،(1388)، درباره مطالعات فرهنگی،نشر چشمه،تهران -عروسی حویزی، عبد علی،(1385)، تفسیر نور الثقلین ، ج۴، ترجمه سید هاشم رسول محلاتی،قم ـ ضابطی جهرمی، احمد،(1384) زیبایی شناسی،تاریخ و نظریه های تدوین فیلم در دوره صامت،تهران، انتشارات دانشکده صدا و سیما، تهران -هال،استوارت،(1382)،«کدگذاری و کد گشایی، مطالعات فرهنگی»، ترجمه شهریار وقفی پور و نیما ملک محمدی ،پژوهش های سیما، تهران ـ فراستی، مسعود،(1381)«بهترین فیلم های عمر ما» نقد سینما شماره1، تهران ـ صافی گلپایگانی،(1380)منتخب‌الاثر، انتشارات مولف(1422ه.ق)قم ـ نایت،آرتور،(1377)تاریخ سینما ، انتشارات امیرکبیر،تهران ـطبرسی،(1375)اعلام الوری باعلام الهدی،موسسه آل البیت (ع) (14017ق )،قم ـ فراستی، مسعود،(1370) ده فیلم، ده نقد،تهران، انتشارات برگ،تهران -مجلسی، محمد باقر،(1368) بحار الانوار، ج 52، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم،بیروت منابع خارجی: Hall, Stuart (1997); Representation: Cultural Representation and Signifying practice, London, Thousand Oaks .and NewDehli, Sage / Open University Press. tomas koin,los angeles times,march24/1990 Tomas M. Martin.Imagees and the Imageles: A study in Religious Canciousness and Film.(East Brunswick: Bucknell University oress.1981) وبسایت ها: www.surrehcinema.com.iranian movi Data Base فیلم اجاره نشین ها www.surrehcinema.com.iranian movi Data Base فیلم مادر 25اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷www.tabnak.ir 15 March 2020 www.rajanews.com یکشنبه 2 تیر ،19:27،1392
تعداد بازدید از مقاله : 257
تعداد دانلود فایل : 134

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید