Semiotics of the character of Imam Zaman in Iranian cinema of the 60s
نمایش تصویر و روایت زندگی امام زمان(عج) از جمله مواردی است که فیلمسازان اغلب از آن گریزانند. دلیل آن هم امتناع از قداست شکنی این شخصیت است. در این پژوهش از روشی توصیفی و تحلیلی با رویکرد نشانه شناسی در حیطه نظریه «دریافت» استورات هال برای گشودن رمزگان فیلم ها استفاده گردید تا به این سوال پاسخ دهیم: شخصیت امام زمان(عج) در فیلمهای ایرانی دهه شصت چگونه رمزگذاری و رمزگشایی شده است؟ هدف این پژوهش کشف و بررسی رمزگان مهدویت در فیلم های دهه شصت سینمای ایران است تا بتوانیم به کمک این رمزگان برای پرداختن به شخصیت امام زمان(عج) در سینمای ایران به الگویی مناسب برسیم. یافته ها گویای آن است که؛ در هر کدام از این دو فیلم شخصیتی به نام «مهدی» وجود دارد. این تیپ ـ شخصیت در مختصات شخصیت های دیگر قابل رمزگشایی است. هر کدام از آنها تمثیلی از اقشار مهم جامعه هستند. در این میان وجود یک شخصیت به نام مهدی نشانگر شخصی خیرخواه و نیکوکار است که در هنگام نیاز از او کمک می خواهند و پس از رفع نیاز، از ترس منافع خود او را به حاشیه می رانند. بررسی این دو فیلم از زاویه دید مهدویت، باعث به وجود آمدن انگیزه ای جهت بازتماشای آنها شده و الگویی برای روایت و تصویرگری شخصیت امام زمان(عج) در سینمای امروزه را ارائه می دهد که می تواند برای فیلمسازانی که اغلب از آن امتناع می ورزند، راهگشا باشد. واژگان کلیدی: فرهنگ مهدویت، سینمای دهه 60 ایران ، نظریه دریافت، فیلم مادر، فیلم اجاره نشین ها
Showing the image and narration of the life of Imam Zaman is one of the things that filmmakers often avoid.The reason is the refusal to desecrate this character. In this research, we use a descriptive and analytical method with a semiotic approach in the field of Stuart Hall's theory of "reception" to unlock the codes of movies. To answer this question: How is the character of Imam Zaman encoded and decoded in Iranian films of the sixties (Mother and Tenants)?The purpose of this research is to discover and investigate the codes of Mahdism in the films of the sixties of Iranian cinema، So that we can reach a suitable model for dealing with the character of Imam Zaman in Iranian cinema with the help of these codes. The findings show that; In each of these two films, there is a character named "Mahdi". This character-type can be deciphered in the coordinates of other characters. Each of them is an allegory of important sections of society. In the meantime, the existence of a character named Mehdi indicates a benevolent and benevolent person who is asked for help when needed. And after meeting the need, they push her to the sidelines out of fear of their interests. Examining these two films from the point of view of Mahdavitism has created an incentive to watch them again And it provides a model for narrating and portraying the character of Imam Zaman (AS) in today's cinema, which can be a way forward for filmmakers who often refuse to do so.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1