جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره دوم - شماره اول

Investigation and analysis of symbolic indicators in the paintings of the Timurid period




نویسندگان :
سیده پونه حسینی1، نرگس هاشمی دهقی2،
دانشگاه مازندران(مسئول)1، دانشگاه مازندران2
تعداد صفحات : 12
چکیده :

هنر نگارگری در ایران از گذشته مورد توجه هنرمندان و هنردوستان بوده است و در ادوار مختلف شاخصه‌های مربوط به خود را داشته است، و هنرمندان بسیاری در زمینه نگارگری پروش یافته‌اند تا به این هنر بی بدیل خدمت کرده باشند. دوره تیموری یکی از درخشان‌ترین دوره‌های هنر اسلامی به شمار می‌رود. در این دوره هنر نگارگری مسیر تکامل خود را طی کرده است و عصر باشکوهی را در هنر نگارگری رقم زده است. شاخصه‌های نمادین در نگاره‌های دوره اسلامی تجلی روح هنری و سبک مکاتب ایرانی را منعکس می‌کند، و نمادگرایی را می‌توان ابزاری برای بیان تصویری آثار نگارگری ایرانی در نظر گرفت. پژوهش حاضر، به خوانش نگارگری‌های انتخابی از دوره تیموری بر پایه نمادشناسی و بر اساس طبقه‌بندی فرم، ترکیب‌بندی، نمادهای هندسی، مضامین اسطوره‌ای و عناصر تلفیقی در این نگاره‌ها پرداخته می‌شود. مسئله‌ای که در این پژوهش مطرح می‌شود این است نگارگران دوره تیموری چگونه در بازتاب اندیشه های خود چگونه از عناصر بصری استفاده کرده اند؟ این پژوهش از این رو حائز اهمیت است که نگارگر ایرانی در فضای نمادین به خلق و آفرینش آثار باشکوه می‌پردازد و پیوندی معنادار و بامفهوم در فضای چیدمان این آثار فراهم می سازد. روش این پژوهش توصیفی -تحلیلی می‌باشد؛ و از این رو در تلاش است که به معنای نمادین نگاره‌های دوره تیموری پرداخته شود و پرده از اسرار و رموز این نگاره‌ها در بستر حکمت ایرانی آشکار سازد. نتایج نشان می‌دهد؛ این نگاره‌ها بر خواسته از عقاید، اندیشه‌های عرفانی در دوره تیموری است، که نمایانگر هویت ایرانی و اسطوره‌ای است.



چکیده انگلیسی :

The art of painting in Iran has been of interest to artists and art lovers since the past and has had its own characteristics in different eras, and many artists have studied in the field of painting to serve this unique art. The Timurid period is considered one of the most brilliant periods of Islamic art. In this period, the art of painting has taken its path of evolution and marked a glorious era in the art of painting. The symbolic features in the paintings of the Islamic period reflect the manifestation of the artistic spirit and style of Iranian schools, and symbolism can be considered a tool for visual expression of Iranian painting works. The present study deals with the reading of selected paintings from the Timurid period based on symbology and based on the classification of form, composition, geometric symbols, mythological themes and integrated elements in these paintings. The issue raised in this research is how the painters of the Timurid period used visual elements in reflecting their thoughts. This research is important because the Iranian artist creates magnificent works in a symbolic space and provides a meaningful and meaningful connection in the setting space of these works. The method of this research is descriptive-analytical; And therefore, it is trying to deal with the symbolic meaning of the paintings of the Timurid period and reveal the secrets of these paintings in the context of Iranian wisdom. results show; These paintings are based on the beliefs and mystical thoughts of the Timurid period, which represent Iranian and mythological identity.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(پژوهش در فرهنگ و هنر، هنر اسلامی، فلسفه هنر
کلمات کلیدی : نگارگری دورۀ تیموری، شاخصه‌های نمادین، اندیشه های عرفانی، اسطوره
کلمات کلیدی انگلیسی: Painting of the Timurid period, symbolic features, mystical ideas, myth
مراجع :
آیت اللهی، حبیب الله، ( 1385) ، مبانی نظری هنرهای تجسمی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه-ها(سمت). پاکباز، رویین،(1390)، نقاشی ایران از دیرباز تاکنون، تهران: نشر زرین و سیمین. پولیاکووا، ی. آ و رحیمووا. ز. ای، (1381)، نقاشی و ادبیات ایرانی، ترجمه زهره فیضی، تهران: روزنه. بلخاری نُهی، حسن، (1388) ،سرگذشت هنر در تمدن اسالمی (موسیقی و معماری)، تهران: سورۀ مهر. جکسون، پیتر، لاکهارت، لارنس و شمیل، آنه ماری،(1379)، تاریخ ایران، جلد ششم( دوران تیموری)، ترجمه یعقوب آژند، تهران: نشر مهتاب. حسینی صدر، علیرضا و نوین، حسین،( 1394)، بررسی تحلیلی و تطبیقی متون ادبی در نگاره های کمال الدین بهزاد، مجموعه مقالات دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، 4-6 شهریورماه، صص 791-782 زرین ایل، مهدی، کارگرجهرمی، وحید، (1391)، نگارگری ایران در دوران تیموری(عصر طلایی نگارگری ایران)، نیمسال نامه تاریخ نو، شماره چهارم، پاییز و زمستان، صص 177-143 . سجودی، فرزان،(1385)، نشانه شناسی مان و گذر زمان بررسی تطبیقی آثار کلامی و تصویری، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 1، صص 64-46 . شیخ الاسلامی، علی، (1395)، خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی، تهران: نشر فرهنگستان هنر، چاپ چهارم،ویراست جدید. شیرازی، علی اصغر، (1382)، خورنق کاخ بهزاد، مجله هنرهای زیبا، شماره 15، پاییز، صص 95-90 . دولتخواه، سارا، ابراهیمیان، صفیه، صفی یاری، نوشین، (1394)، طراحی لباس شب با استفاده از نقش و رنگ نگارگری دوران تیموری( زنان30-25)، مجله نساجی امروز، شماره 158، صص 63-57 . غزالی، ربابه، (1398)، بررسی شاخصه های بصری در آثار کمال الدین بهزاد، مطالعه موردی: اثر(سماع درویشان)، مجله جلوه هنر، دوره جدید، سال 11، شماره 1، شماره پیاپی: 22، صص 87-83 . فرخ پیام، افسانه، آیت اللهی، حبیب الله، ( 1387)، زمان، فضا و پیوند نور و رنگ با این مفاهیم در نگرش ایرانی و بازتاب آن ها در نگارگری، فصلنامه تحلیلی- پژوهشی نگره، دانشگاه هنر دانشگاه شاه، شماره 8 و 9 ، سال چهارم، پاییز و زمستان، صص 17-5 . کریچیلو، کیت، (1390) ،تحلیل مضامین جهانشناختی نقوش اسالمی، حسن آذرکار، تهران: حکمت. کفشچیان مقدم، اصغر، یاحقی، مریم،(1390)، بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران، فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر، مرکز پژوهشی هنر معماری و شهرسازی نظر، شماره نوزدهم، سال هشتم، زمستان، صص 76-65 . ماهوان، فاطمه، (1391)، تأثیرگذاری حکمت اشراق و آیین مانوی بر شیوه نورپردازی در نگارگری ایرانی، مقاله اولین همایش بین-المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، جلد هشتم، 15-17 شهریور، صص 627-612 . مرادخانی، علی، عتیقه چی، نسرین، (1397)، تفسیر نشانه شناختی رنگ از منظر حکمی در نگارگری ایرانی- اسلامی، نشریه رهپویه هنر، هنرهای تجسصمی، دوره جدید، شماره 1، زمستان، صص 21-5 . موسوی فاطمی، نادر، طلایی، مرضیه،( 1391)، بررسی محتوای رنگ در آثار کمال الدین بهزاد با تأکید بر دو نگاره ی یوسف و زلیخا و جنگ قبایل لیلی و مجنون، دوفصلنامه ی فرهنگ هنری، شماره 22، آذر، صص 143-128 . نوروزی، نسترن، صابر، زینب، ناظری، افسانه، (1394)، خوانش کمال الدین بهزاد از داستان« سعدی و جوان کاشغری» بر اساس الگوی تعلیم و تربیت عرفانی نورالدین عبدالرحمن جامی، فصلنامه علمی- پژوهشی نگره، شماره 34، تابستان، صص 38-54 .
تعداد بازدید از مقاله : 206
تعداد دانلود فایل : 90

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید