Studying the art of illustration in different Qajar periods
در این مقاله به بررسی هنر تصویرسازی و نقاشی دوره اول و دوم قاجار پرداخته شده است و مسایل مختلف بر جریان سازی تصویرسازی و نقاشی این دوران مقایسه شده است. آثار تصویری و نگاره های بر جای مانده از این سرزمین تجلّی گاه باورها، اندیشه ها و آرمان های مردم است که تحت شرایط گوناگون، متحوّل شده و شیوه های گوناگون تصویرسازی به وجود آمده است. با توجه به این که در دوره ی قاجار، شیوه های مختلف تصویرسازی وجود داشته، در این مقاله شیوه های مختلف تصویرسازی در این دو دوره بررسی شده. بررسی های انجام شده بیان می کند که هنر تصویـرگری این دوران بر شانه های نقاشی سنتی است. آشنایی ایرانیان با اندیشه ها، نقاشی های غربی و ابزارشان، به تصویرگری قاجاریه تجربه ای نو بخشیده است. دوره ی اول قاجار ـ فتحعلی شاه ـ دوره ی تجربه های نقاشان با شیوه ی فرنگی می باشد و هنرمندان سبکی مبتنی بر نقاشی سنتی به وجود می آورند. نقاشی و تصویرسازی در دوره دوم ـ ناصرالدین شاه به بعد ـ رنگ و بوی اروپایی غالب می شود. آشنایی ایرانیان با چاپ سنگی، عکاسی و ... باعث تحوّل تصویر گری می شود و به تدریج نقاشی قاجار به توده های اجتماعی تسرّی می یابد.
In this article, the art of illustration and painting of the first and second Qajar periods has been investigated and various issues related to the flow of illustration and painting of this period have been compared. The visual works and paintings left from this land are the manifestation of the beliefs, thoughts and ideals of the people, which have been transformed under various conditions and created in various ways of illustration. Due to the fact that in the Qajar period, there were different ways of illustration, in this article, different ways of illustration in these two periods are examined. The studies conducted state that the art of painting of this era is on the shoulders of traditional painting. Familiarity of Iranians with Western ideas, paintings and their tools has given Qajar painting a new experience. The first period of Qajar - Fath Ali Shah - is the period of painters' experiments with the Farangi style and artists create a style based on traditional painting. Painting and illustration in the second period - Naser al-Din Shah and later - the European color prevails. Familiarity of Iranians with lithography, photography, etc. causes the transformation of imagery and gradually Qajar painting spreads to the social masses.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1