جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره دوم - شماره اول

The dome as a symbol with emphasis on the dome of Sheikh Lotfollah mosque




نویسندگان :
زهرا قاسمی1،
-(مسئول)1
تعداد صفحات : 19
چکیده :

گنبد به عنوان پوشش یكي از مهمترين فضاها در مساجد ايراني، از جایگاه مهمی در نظام معنایی مسجد برخوردار است. محققین معانی کلی چون وحدت، آسمان، بهشت یا عرش را به گنبد، در معماری اسلامی اختصاص داده اند. مسجد شیخ لطف الله نیز که یکی از مساجد تاریخی اصفهان است و در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار دارد؛ دارای گنبدی است که از زیباترین و باشکوه ترین گنبدهای دنیا به شمار می رود و گوشه‌ای از نبوغ معماران صفوی را به نمایش می‌گذارد. هنرمند مسلمان ابعاد صوری را واسطه ای برای جهش روحی به عالم حقیقت و معنا قرار داده است. معماری اسلامی به ویژه مساجد نیز مولود الهام درونی هنرمند است که از حکمت و معنویت حاکم بر تعالیم انسانی و دیدگاه توحیدی نشأت میگیرد که ارائه دهنده اشکال و تزئینات گوناگون در جهت نشان دادن مفهوم وحدت می باشد. با توجه به اینکه گنبد یک فرم سنتی است و از آنجایی که بسياري از عناصر ساختاري و تزييني در هنر سنتی همچون گنبد مشتمل بر مفاهيم و بیان و کارکردی نمادین است، لذا این سؤال مطرح میشود که گنبد به لحاظ نمادین چه معنا و مفهومی دارد؟ در این راستا، این پژوهش سعی دارد با مطالعه گنبد و به ویژه گنبد مسجد شیخ لطف الله با رویکرد نمادین و بررسی مفاهیم نقوش و اجزاء گنبد این مسجد، معنای آن را بیش از آنچه که تا کنون واگشایی شده است آشکار سازد. در مقاله حاضر، با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از ابزار کتابخانه ای به تجزیه و تحلیل موضوع پرداخته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که از میان معانی و دلالتهایی که برای گنبد به دست می آید میتوان به این نکات اشاره کرد: آسمان، عرش الهی، خانه ی خدا، وحدت،کمال، ابدیت، تمامیت، سیر انسان در انفس، حرکت از زمین به آسمان و از جسم به روح، وحدت در کثرت و آغاز و... چگونگی ارتباط این معانی با گنبد در این نوشتار توضیح داده شده است.



چکیده انگلیسی :

As the covering of one of the most important spaces in Iranian mosques, the dome has an important place in the semantic system of the mosque. Researchers have assigned general meanings such as unity, sky, heaven or throne to the dome in Islamic architecture. Sheikh Lotfollah Mosque, which is one of the historical mosques of Isfahan, is located on the eastern side of Naqsh Jahan square. It has a dome that is considered one of the most beautiful and magnificent domes in the world and displays a corner of the genius of Safavid architects. The Muslim artist has made formal dimensions a medium for a spiritual leap to the world of truth and meaning. Islamic architecture, especially mosques, is born from the artist's inner inspiration, which originates from the wisdom and spirituality governing human teachings and monotheistic perspective, which provides various forms and decorations to show the concept of unity. Considering that the dome is a traditional form and since many structural and decorative elements in traditional art, such as the dome, contain symbolic concepts and expressions, the question arises, what is the symbolic meaning of the dome? In this regard, this research tries to reveal its meaning by studying the dome and especially the dome of Sheikh Lotfollah Mosque with a symbolic approach and examining the concepts of motifs and components of the dome of this mosque. In this article, the subject has been analyzed by using the descriptive-analytical research method and using library tools. The results of this research show that among the meanings and connotations obtained for the dome, the following points can be mentioned: the sky, the divine throne, the house of God, unity, perfection, eternity, completeness, the course of man in the soul, movement. From the earth to the sky and from the body to the soul, unity in multiplicity and the beginning, etc., how these meanings are related to the dome is explained in this article.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(مطالعات میان رشته و سایر ...
کلمات کلیدی : گنبد، نماد، معماری اسلامی، مسجد شیخ لطف الله
کلمات کلیدی انگلیسی: Dome, symbol, Islamic architecture, Sheikh Lotfollah Mosque
مراجع :
حمدی ملکی، رحمان( 1384)، فرمها و نقش های نمادین در مساجد ایران، هنر و معماری مساجد، به کوشش دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد، نشر رسانش، تهران اردلان، نادر، بختیار، لاله (1379)، حس وحدت: سنت عرفانی در معماری ایرانی، ترجمه حمید شاهرخ، اصفهان، نشر خاک ارجمندی، مهدی (1381)، زیبایی، قداست، دین، فصلنامه هنر، شماره 28 استرلن، هانری (1377)، اصفهان، تصویر بهشت، ترجمه جمشید ارجمند، تندیس نقره ای، تهران اکبری، علی (1392)، ظهور مجدد گنبد در معماری ایران پس از اسلام و تجلی باورهای اعتقادی و مفاهیم عرفانی در آن، کنفرانس بین المللی عمران، معماری و توسعه پایدار شهری ایمان طلب، حامد، گرامی، سمیه (1391)، دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعت هنر اسلامی، شماره شانزدهم، نسبت معنا و شکل تطابق اندیشه و فرم معماری شناسی نماز، 77-88 بمانیان، محمدرضا، جلوانی، متین، ارجمند، سمیرا (1395)، بررسی ارتباط میان پیکربندی فضایی و حکمت در معماری اسلامی مساجد مکتب اصفهان، نمونه های موردی: مسجد آقانور، مسجد امام اصفهان و مسجد شیخ لطف الله، مطالعات معماری ایران، دوفصلنامه معماری ایرانی، شماره 9، 141-157 بلخاری قهی، حسن (1388)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، سوره مهر، تهران بلخاری، حسن (1385)، جایگاه کیهان شناختی دایره و مربع در معماری مقدس، سومین کنگرۀ تاریخ معماری و شهرسازی ایران، ارگ بم. جلد سوم، سازمان میراث فرهنگی، تهران، 503 -515 بوکهات، تیتوس (1392)، هنر اسلامی؛ زبان و بیان، ترجمه مسعود رجب نیا، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ( سروش)، تهران بوکهات، تیتوس (1381)، هنر مقدس(اصول و روشها)، مترجم: جلال ستاری، نشر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بهشتی، سید محمد (1389)، مسجد ایرانی: مکان معراج مومنین، ویراستار: شهرام پازوکی، نشر روزنه خورسندی کوهستانی، احسان اله، قاراخانی، علیرضا (1396)، مفهوم شناسی تزئینات، مصالح، نمادها و سمبل های مورد استفاده در معماری ایرانی- اسلامی، کنفرانس پژوهش های معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران داودی، فریده، نجارپور جباری، صمد، هاشمی، غلامرضا (1396)، پژوهشی بر اجزای تزئینی به کاررفته در مسجد شیخ لطف الله به منظور بررسی جایگاه آن در هنر اسلامی، کنفرانس بین المللی مطالعات نوین در زمینه معماری و شهرسازی با رویکرد ایرانی اسلامی، 1-17 دهار، علی، علی پور، رضا ( 1392)، تحلیل هندسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان جهت تعیین ارتباط هندسی نمازخانه با جلوخان ورودی بنا، مجله باغ نظر، شماره 26، سال دهم، 40-33 زمانی گندمانی، نرگس (1391)، علت شناسی انتخاب رنگ کاشی کاری های مساجد عصر صفویه در اصفهان نمونه پژوهش؛ مسجد شیخ لطف الله، اولین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی سلیمی، مینا، شریف زاده، محمدرضا، بنی اردلان، اسماعیل (1399)، پدیدارشناسی مکان های مقدس با تکیه بر معماری ایرانی- اسلامی نمونه موردی: مسجد تاریخی شیخ لطف الله اصفهان، فصلنامه علمی عرفان اسلامی، سال شانزدهم، شماره 63، 11-7 شاطریان، رضا (1390)، تحلیل معماری مساجد ایران، انتشارات نوپردازان، تهران شایسته فر، مهناز( 1384)، هنر شیعی عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبه نگاری تیموریان و صفویان، انتشارات مؤسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران شکاری نیری، جواد ( 1378 )، تبیین ویژگی های معماری و خصوصیات کالبدی و هنر قدسی مساجد دوره اسلامی در مجموعه مقالات همایش معماری مسجد، گذشته، حال، آینده، (ج. 1)، تهران: دانشگاه هنر ظفری نایینی، سهیلا، ظفری نایینی، سپیده (1393)، فضای تهی شیخ لطف الله، فصلنامه علمی نگارینه هنر اسلامی، شماره دوم، 70-94 غریب دوست، محمدعلی (1396)، بررسی رویکرد نمادگرایی در معماری اسلامی، نمونه موردی عدد هفت از اعداد مقدس، کنفرانس پژوهش های معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران، 1-10 قراگوزلو، بهاره، حاتم، غلامعلی ( 1393)، بررسی رمز نقوش هندسی دایره، مثلث و مربع در هنر اسلامی، فصلنامه علمی پژوهشی هنرهای تجسمی، نقش مایه، سال هشتم، شماره 21، 1393، 45- 50 محمدى، عرفان، مولوی، شقایق، باستانی، یاسمن (1397)، نشانه شناسی در معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان، دومین کنگره بین المللی معماری، هنر و تحقیقات شهری ایرانی– اسلامی معمار زاده، محمد (1386 )، تصویر و تجسم عرفان در هنرهای اسلامی. تهران: دانشگاه الزهراء(س) ملایی فومنی، حسین (1391)، رابطه صورت و معنا نزد سنت گرایان در معماری سنتی با تاکید بر گنبد، حسین، پایا نامه کارشناسی ارشد موسوی، سیدرضی (1390)، مبانی هنر اسلامی از دیدگاه تیتوس بورکهارت ، زیبا شناخت نیم سال اول شماره 22، 67- 92 میرزاخانیان، مریم، شاهرودی، فاطمه (1393)، حکمت اعداد در تزئینات و ساختار مسجد شیخ لطف الله با تکیه بر حروف ابجد، فصلنامه علمی پژوهشی هنرهای تجسمی، نقش مایه، سال هشتم، شماره بیستم نصر، سید حسین ( 1389)، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه رحیم قاسمیان، حکمت، تهران نصیری، محمد، افراسیاب پور، علی اکبر، احمدی، فریبا ( 1397)، نماد عرفانی رنگ در هنر و معماری اسلامی، فصلنامه عرفان اسلامی، سال چهاردهم، شماره 56، 53-71 نقی زاده، محمد (1387)، مبانی هنر دینی در فرهنگ اسلامی، جلد اول، نشر فرهنگ اسلامی، تهران، چاپ دوم نوشین، امین رضا، آزادی، مصطفی ( 1395)، پوست فروش، زهرا. تجلی هنر قدسی در معماری مساجد صفوی؛ بیا نگاهی بر مسجد شیخ لطف الله. اولین مسابقه کنفرانس بین المللی جامع علوم مهندسی در ایران وثوق زاد، وحیده، حسنی پناه، محبوبه، عالیخانی، بابک (1395)، حکمت عدد هشت در هنر و معماری اسلامی، جاویدان خرد، شماره 30 ،175-192 هیلن برند، رابرت ( 1389 )، معماري اسلامی، باقر آیتالله زاده شیرازي، تهران، انتشارات روزبه
تعداد بازدید از مقاله : 195
تعداد دانلود فایل : 76

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید